Waarom is er muntgeld én papiergeld in plaats van alleen muntgeld of alleen papiergeld?

Wat was er eerst en waarom is het andere er bij gekomen?
Waarom gebruiken we nu niet alleen munten of alleen papiergeld? Zou dat niet handiger zijn?

4 jaar geleden
in: Economie
3.7K

Antwoorden (1)

"Het eerste Europese bankbiljet werd in 1661 door de Bank van Stockholm in Zweden in omloop gebracht. Een gedrukt bankbiljet van de Bank of England met een waarde van £555 werd in 1699 uitgegeven."

Munten waren er veel eerder.

Je hebt ze allebei nodig.
Munten o.a. omdat papiergeld veel sneller slijt dan munten.
Papiergeld omdat je anders een karrevracht aan munten nodig hebt als je iets koopt met een groot bedrag.
Als regel kun je stellen dat bankbiljetten beginnen waar munten ophouden.

Lang geleden was vijf gulden het kleinste biljet. Maar omdat dit biljet zeer veel gebruikt werd dus snel sleet, is het op zeker moment vervangen door een munt van 5 gulden. Dat was de "gewone" munt met de hoogste waarde. Met een waarde van een kleine eur 2,30 toen de euro werd ingevoerd.
Het zou niet handig zijn om uitsluitend het een of het ander te gebruiken.
Allebei afschaffen kan ook maar dan raakt de maatschappij ontwricht als computersystemen het laten afweten. Aan de andere kant breng je dan wel zwart geld transacties een gevoelige klap toe.
Toegevoegd op 26 maart 2020 18:09: tekst
4 jaar geleden
Maikel
4 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
"Papiergeld omdat je anders een karrevracht aan munten nodig hebt als je iets koopt met een groot bedrag." waarom zijn er dan geen munten die per stuk bijvoorbeeld 100 euro waard zijn? Zijn munten misschien makkelijker te vervalsen dan biljetten?
ronron1212
4 jaar geleden
Langgeleden was het biljet van 2,50 gulden het kleinste papieren geld
SentWierda
4 jaar geleden
@Computoon. Als min of meer 'bankbiljettendeskundige' mijn reactie: mooi antwoord. Maar op één punt onjuist: "Lang geleden was vijf gulden het kleinste biljet."
Er zijn toch echt ook bankbiljetten van 2,50 gulden en 1 gulden geweest. Google toont de afbeeldingen.
De 'gewone' munt met de hoogste waarde was 5 gulden. Bovendien waren er legio 'bijzondere' munten met een waarde van 10 gulden.
Computoon
4 jaar geleden
SentWierda/Ronron1212:
De uitdrukking 'lang geleden' is natuurlijk relatief. Ik bedoelde 'zo lang ik me kan herinneren'. En dan is het 'vijfje' met Joost van den Vondel erop voor mij het oudst bekende guldenbiljet. Laat ik me dan beter uitdrukken: het 'kleinste' guldenbiljet dat nog tot uiterlijk 1 mei 2025 ingeleverd kan worden bij de Nederlandsche Bank om er nog euro's voor terug te kunnen krijgen is het guldenbiljet van 5 gulden. Dat lukt niet meer met de genoemde van f.2,50 en f.1,00. Die waren al veel eerder uit roulatie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het één gulden biljet van 1943 met koningin Wilhelmina. Snap niet dat Duitsland dit toeliet.
https://www.verzamelaarsmarkt.nl/bankbiljetten/7-61-nederland-1-gulden-1943-wilhelmina.html
https://www.marktplaats.nl/l/postzegels-en-munten/bankbiljetten-nederland/q/gulden+muntbiljet+1943/ Daarna eerste één gulden biljet met koningin Juliana in 1949
https://www.verzamelaarsmarkt.nl/bankbiljetten/16-199-nederland-1-gulden-1949-juliana.html
Allemaal lang geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+plus duidelijk. Het één gulden biljet is uit het tijdperk dat een pond zout vijf cent kostte.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/80345ned/table
Een liter volle melk 0.09 cent. Gelukkig waren er muntjes vanaf een halfje.
SentWierda
4 jaar geleden
@JoanDArc. Natuurlijk lieten de Duitsers in 1943 niet zo'n bankbiljet met Wilhelmina toe.
Het bankbiljet toont Wilhelmina en is gedrukt in 1943 in de Verenigde Staten in opdracht van de Nederlandse regering in ballingschap. Het is vrijwel een kopie van het dollarbiljet. Pas eind 1944 werd het bankbiljet in omloop gebracht in het bevrijde zuiden van Nederland.
Bron: www.munt-online.nl