Salaris pannekoekenhuis ondernemer?

Hoeveel verdient een ondernemer van een gemiddeld pannekoekenhuis ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
3.7K
Antoni
6 jaar geleden
Hier https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Pannenkoekenrestaurants_in_beeld_2013.pdf vind je een rapport, "Pannenkoekenrestaurants in beeld 2013" over pannenkoekenhuizen uit 2013. Over de omzet van pannenkoekenhuizen lees je in het rapport: "Omzet De gemiddelde verkoopoppervlakte van een pannenkoekenrestaurant in 2012 bedraagt 160m² ten opzichte van 156m² in 2011. Dat is een stijging van 2,5%. Dit is een stuk groter dan bijvoorbeeld de gemiddelde verkoopoppervlakte in de fastservicesector van slechts 67m². Deze is het afgelopen jaar constant gebleven. Uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat de gemiddelde omzet per m² € 3.600,- bedraagt. Dit is goed voor een gemiddelde jaaromzet van € 576.000,-." Misschien kan je op basis daarvan iets concluderen over het salaris van een pannenkoekenhuisondernemer. Kijk anders verder in het rapport van https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Pannenkoekenrestaurants_in_beeld_2013.pdf.
tinus1969
6 jaar geleden
Pff, een omzet van nog geen zes ton? En daar moeten alle kosten vanaf?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord en Tinus1969 ik vind een omzet van 6 ton best veel want pannekoeken is pure winst want eieren meel suiker etc kost bijna niks
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar hoeveel verdient de ondernemer dan ?
Antoni
6 jaar geleden
In het rapport staat geen salaris vermeld. Daarom gaf ik de informatie van het rapport in een reactie op de vraag, niet in een antwoord. Ik gaf al aan dat je misschien iets kan afleiden uit de in het rapport vermelde omzet. Kan je dat niet, dan adviseer ik je naar het salaris te informeren bij het bedrijfschap Horeca en Catering. Dat wordt ook in het rapport genoemd. Wat de ondernemer zichzelf aan salaris kan uitbetalen, is sowieso ook afhankelijk van de andere kosten dan de kosten van de ingrediënten voor de pannenkoeken, zoals personeelskosten, belastingen en kosten voor het gebouw/de ruimte. Succes!
Antoni
6 jaar geleden
Sorry, een correctie op mijn laatste reactie: de bedrijfschappen zijn opgeheven per 1 januari 2015. Misschien kan je nu voor de informatie terecht bij het Kenniscentrum Horeca via http://www.kenniscentrumhoreca.nl.

Antwoorden (1)

Er zijn geen gemiddelde pannenkoekenhuizen. Ja, wiskundig gezien kun je een gemiddelde berekenen, maar de spreiding is zo enorm groot dat dat getal waardeloos is. Oftewel: de ene draait verlies, de ander kan er een tweede huis van kopen. Met van alles er tussenin. Daarbij kun je niet echt goed een groot met een klein pannenkoekenhuis vergelijken, een pannenkoekenhuis aan de snelweg of eentje in een pretpark, of een pannenkoekenhuis dat echt alleen pannenkoeken aanbiedt en een die daarnaast ook warme broodjes en/of salades op de kaart heeft staan. De kosten die iemand heeft zijn totaal verschillend (een monumentaal pand versus nieuwbouw) en een franchisenemer is niet hetzelfde als een eigenaar. Etc., etc.

De modus zou in dit geval meer inzicht geven waarschijnlijk (al hangt dat ook wel af van de reden dat je dit vraagt natuurlijk) maar dan kun je beter eerst een specifieker definitie opstellen. Of je moet een complete analyse willen hebben van juist al die verschillende soorten pannenkoekenhuizen, dan zou je categorieën moeten maken en kun je meteen een paar leuke verbanden vinden.

Wil je toch puur het rekenkundige gemiddelde berekenen, dan moet je evengoed beginnen met een goede definitie. Dus je moet eerst vaststellen
1) wat jij voor dit doel definieert als pannenkoekenhuis (Elk restaurant dat pannenkoeken verkoopt? Een restaurant waarbij de kaart voor minimaal 80% uit pannenkoeken bestaat? Een restaurant dat zichzelf beschrijft als pannenkoekenhuis? Maar ook: alleen pannenkoekenhuizen in Nederland? Of ook daarbuiten - en waar dan? Europa? Nederland en België? Wereldwijd?)
2) wat je definitie is van een ondernemer en (Eigenaar? Inclusief franchisenemers, of niet? Iedereen die ondernemer is voor de Belastingdienst?)
3) wat je definieert als salaris (Wat de onder 2 gedefinieerde ondernemer zichzelf uitbetaalt? De winst? Winst minus investeringen in het bedrijf?)

Vervolgens moet je bepalen of je een steekproef gaat nemen (en hóe je die steekproef gaat nemen) of dat je probeert alle pannenkoekenhuizen in het door jou gedefinieerde gebied te vinden. Je stelt een zoekstrategie op en bepaalt hoe je je informatie gaat verzamelen (ga je af op zelfrapportage? Wil je belastingstukken zien, of jaarrekeningen?) en hoe je mensen zo ver gaat krijgen om die informatie af te staan.

En dán kun je van al die gegevens bij elkaar optellen en het gemiddelde berekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan een pannekoekenhuis in nederland in een dorp met 20 duizend inwoners en de menu kaart besaat vol uit pannekoeken en drinken natuurlijk in een pand van ongeveer 150 vierkante meter in een gebouw gebouwd tussen 1980 en 90 en een ondernemer (geen franchise) met een stuk of 7 werknemers
tinus1969
6 jaar geleden
@krisvanhek, dan nog: dat hangt uieindelijk er (onder andere) vanaf hoeveel van die 20 duizend inwoners ook regelmatig pannenkoeken komen eten. Ook bv de huurwaarde van een pand kan fors variëren, oa van locatie en juridische constructie (eigendom, huur)