Wie heeft / Hoe is bepaald hoeveel geld er op de wereld of in een land is?

Al voor het begin van de jaartelling was er al een soort van geld in veel culturen. Tegenwoordig zijn er veel landen met schulden en is het ene land veel rijker dan het andere. Een bedrag van een triljard euro zou niet op de wereld bestaan, maar een biljoen wel. Door wie of hoe is bepaald hoeveel geld er wel daadwerkelijk is of ter beschikking is op de wereld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
5.9K

Antwoorden (1)

De euro wordt bepaald door de Europese Centrale Bank. Zij drukken elke keer euro's bij, omdat er ook euro's verloren gaan (kwijtgeraakt, valt in een put, komt in de papierversnipperaar). In Europa is bepaald dat er geen geld bijgedrukt mag worden om bepaalde crises te bestrijden/schulden op te lossen. Hoe meer geld, hoe minder een geldstuk waard wordt: Daarom is het ook niet goed om geld bij te drukken om zo maar de crisis op te lossen.

Dit gebeurt wel in Amerika. De Federal Reserve Bank drukt maandelijks grote bedragen aan dollars bij. Hiermee willen ze de economie stimuleren.

Op korte termijn werkt deze oplossing misschien wel, simpelweg omdat het als meer geld 'voelt', maar toch valt er bezwaar tegen te maken: als er maar 100 euro in heel europa zou zijn, zouden wij in microcenten of zelfs in nanocenten betalen: Alles zou extreem veel goedkoper zijn, en je bent ongeveer nog rijker dan Bill Gates als je maar 1 euro hebt, je hebt dan immers 1 % van de complete valuta in je handen. Als we extreem veel euro's in Europa hebben rondzweven, dan gaan alle prijzen omhoog: De euro is immers niks meer waard, er zijn er zoveel van, dat het hebben van een euro relatief niet meer veel is.

De precieze geldhoeveelheid wordt ook door gewone banken bepaald. Niet doordat zij geld drukken, maar geld scheppen.

Geldschepping is het volgende:
Stel, een bank leent van burgers 10.000.000 euro. Daarvan lenen zij weer 9.000.000 euro uit aan bedrijven. Burgers hebben een totaal vermogen van 10.000.000 euro, gezien ze het elk moment van hun rekening kunnen halen. Toch lenen bedrijven weer de 9.000.000 euro uit, die zij dus ook kunnen gebruiken. Burgers denken dat ze 10.000.000 euro hebben, maar als iedereen tegelijk naar de bank zou gaan, zou er maar 1.000.000 euro opgehoest worden. De grote goocheltruck is: Er komt nooit een moment dat iedereen zijn geld op komt halen. Daarom zweeft er eigenlijk 19.000.000 euro rond, omdat alle burgers hun geld op kunnen halen, en bedrijven ook het geleende geld kunnen gebruiken.

Ingewikkeld verhaal, maar eigenlijk wordt jouw geld door banken gebruikt om uit te geven. Toch is het bezit van de burgers 10.000.000 euro: zij kunnen het zo pinnen.

De totale geldhoeveelheid is hierdoor nooit helemaal goed te peilen.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: bedrijven lenen de 9.000.000 euro niet uit, maar banken aan bedrijven