Wat is de tegenwaarde van de Bitcoin?

zoals goud is voor de Euro dollar etc?

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat geeft hem dan zijn waarde?

10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goud is al heel lang geen tegenwaarde meer voor de euro/dollar etc.

Het beste antwoord

Die is er niet. De bitcoin is waard wat 'de spreekwoordelijke gek' ervoor geeft. Dus echt een geval van vraag en aanbod. Daarom zie je ook dat de waarde van de bitcoin zo hard op en neer kan gaan. Er is geen fysieke achterliggende waarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is geen tegenwaarde voor de Bitcoin net zoals dat de Euro en Dollar niet aan goud gelieerd zijn. Dat mensen dat nog steeds denken....

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is geen enkel land die dat nog doet:

As of 2013 no country used a gold standard as the basis of its monetary system, although some hold substantial gold reserves

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoals alle geld, krijgt Bitcoin zijn waarde door het geloof wat er in de munt gesteld wordt.

Als niemand de dollar meer vertrouwt en weigert te accepteren is deze morgen exact 0 euro waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder, concreet antwoord. Plus.
SimonV
10 jaar geleden
Plus! Een duidelijker antwoord dan het mijne.
De waarde van de Bitcoin is nu: 688,98€ (2014-01-15 16:54:29). Deze data komt van MtGox. De datum/tijd tussen de haakjes geeft aan van wanneer deze waarde is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begrijpt de vraag niet. Of niet wat de vrager bedoelt.
Net als andere munteenheden wordt de bitcoin niet gedekt door metaal, maar is de waarde afhankelijk van de wet van vraag en aanbod. Het grote verschil is dat bitcoins niet bijgemaakt of venietigd kunnen worden. Er zijn 21 miljoen bitcoins in omloop, en dat blijft zo. Als er meer mensen zijn die bitcoins willen hebben, dan worden alle bitcoins meer waard. Willen mensen van hun bitcoins af, dan daalt de waarde.
Dollars en euro's hebben een tegenwaarde omdat er een centrale bank is die de waarde ervan garandeert, bitcoins hebben waarde omdat ze schaars zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn 21 miljoen bitcoins in omloop, en dat blijft zo. Nee. Er zijn er 21 miljoen, alleen is nog maar de helft in omloop (of je moet een wat andere definitie van omloop hebben dan ik). De andere helft moet nog gemined worden. Dollars en euro’s hebben een tegenwaarde omdat er een centrale bank is die de waarde ervan garandeert ?Wat is de minimaal gegarandeerde waarde van een Euro dan? En waar kan ik naar toe als het onder die waarde komt? Krijg ik dan een vergoeding in de vorm van iets wat op dat moment waardevaster is? Een centrale bank zal proberen het vertrouwen hoog te houden, ze kunnen nooit de waarde garanderen, dat is een illusie.
Er is geen tegenwaarde voor Bitcoin, maar er zijn wel kenmerken die Bitcoin zijn waarde geven.

Bitcoin wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals speculeren op de koers, sommige beleggers zien het als een schaars goed dat kan beschermen tegen inflatie, en bij steeds meer winkels en instellingen (en zelfs in een land) kan het gebruikt worden als betaalmiddel.

Het heeft wat overeenkomsten met goud, wat ook als schaars goed gezien wordt als bescherming tegen inflatie. De totale hoeveelheid Bitcoin die er ooit kan zijn, is beperkt tot ongeveer 21 miljoen BTC. Doordat er een eindige hoeveelheid is, kan dit als schaars worden gezien. Alleen schaarste maakt niet dat iets waarde heeft, dus kijken we ook naar: het kunnen fungeren als waardeopslag, gebruik als een ruilmiddel en heeft het de kenmerken van een nuttige valuta. Een valuta moet voldoen aan 6 normen om als nuttig te worden beschouwd:
1) Schaarste
2) Deelbaarheid: Bitcoin kun je eenvoudig verdelen. Een Satoshi is de kleinste denominatie van Bitcoin. Eén Satoshi is gelijk aan 100 miljoenste van een Bitcoin.
3) Aanvaardbaarheid: Bitcoin wordt wereldwijd geaccepteerd door veel winkels en instituties.
4) Draagbaarheid: je kunt gemakkelijk transacties uitvoeren en jouw BTC meenemen door simpelweg een wallet te gebruiken of je recovery seed te onthouden.
5) Duurzaamheid: Zolang het netwerk draait, blijft Bitcoin functioneel.
6) Uniformiteit: BTC is bestand tegen vervalsing.

Een andere reden waarom Bitcoin waarde heeft, is de blockchain-technologie zelf. De ongeëvenaarde technologie van Bitcoin heeft inmiddels ook mogelijkheden voor tweedelaags-protocollen en sidechains, dus iedereen kan erop voortbouwen.