Keynes legde de nadruk op bestedingen. Friedman zag geldschepping als de belangrijkste economische factor. Keynes zag een belangrijke rol voor de overheid. Friedman niet. In zijn boek "Capitalism and Freedom"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Friedman heeft zich als wetenschapsman en econoom afgezet tegen de na de Tweede Wereldoorlog gangbare, doorgaans Keynesiaans genoemde, macro-economische praktijk. Hij trok in twijfel dat overheden ruime mogelijkheden zouden hebben de economie te stimuleren en te stabiliseren via monetair en begrotingsbeleid. Zijn boodschap: overheden moesten zich niet met actief macrobeleid inlaten, omdat ze daarbij zelden effectief zijn. De markt is veel efficiënter en moet de ruimte krijgen om vrijelijk te functioneren.

Volgens Friedman overschatten economen eigen kennis en inzicht. Hij verwees het geloof in fine-tuning van de conjunctuurcyclus naar de prullenbak en concludeerde dat actief sturend conjunctuurbeleid door de onmogelijkheid van goede timing vaak averechts uitpakt. ‘Als het beleid eenmaal doorwerkt, is de conjunctuur al weer omgeslagen waardoor de cyclus niet wordt afgezwakt maar juist versterkt’, schreef hij. Zijn pleidooi voor ruim baan voor de vrije markt betekende ook dat de belastingen laag moesten zijn. ‘Ik ben voorstander van het verlagen van belastingen onder alle omstandigheden en om het even om welk excuus’, luidt een typerend citaat. Herverdeling en nivellering van inkomen wees Friedman af. Het maakte hem populair bij politiek rechts.