De Merge vertegenwoordigt de samenvoeging van de bestaande uitvoeringslaag van Ethereum (het Mainnet dat we vandaag gebruiken) met zijn nieuwe proof-of-stake consensuslaag, de Beacon Chain. Het elimineert de noodzaak voor energie-intensieve datamining en beveiligt in plaats daarvan het netwerk met behulp van uitgezette ETH. Een echt spannende stap in het realiseren van de Ethereum-visie: meer schaalbaarheid, veiligheid en duurzaamheid.
Google translate vanaf:
https://ethereum.org/en/upgrades/merge/

Ze stappen over van protocol. Van proof of work (dus dat je data gemined hebt) naar Proof of Stake (bewijs dat je een Ethereum hebt).

(Google translate):
Proof-of-stake wordt geleverd met een aantal verbeteringen aan het proof-of-work-systeem:

betere energie-efficiëntie - het is niet nodig om veel energie te gebruiken voor proof-of-work-berekeningen

lagere toegangsdrempels, minder hardwarevereisten - elite-hardware is niet nodig om kans te maken op het maken van nieuwe blokken

verminderd centralisatierisico – proof-of-stake zou moeten leiden tot meer nodes die het netwerk beveiligen

vanwege de lage energiebehoefte is er minder ETH-uitgifte nodig om deelname te stimuleren.

economische sancties voor wangedrag maken 51% stijlaanvallen exponentieel duurder voor een aanvaller in vergelijking met proof-of-work

de gemeenschap kan haar toevlucht nemen tot sociaal herstel van een eerlijke keten als een aanval van 51% de crypto-economische verdediging zou overwinnen

https://ethereum.org/en/developers/docs/consensus-mechanisms/pos

The merge houdt dus in dat men voor Ethereum overstapt op een betrouwbaarder, sneller, makkelijk toegankelijker en energie efficiënter protocol over stapt.
een jaar geleden