Heb je ooit eens geprobeerd om een transactie met bitcoin te verzenden terwijl je haast had? Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat een Bitcoin transactie traag en duur kan zijn. Transacties worden slechts eenmaal per ~10 minuten door miners in een block geplaatst.
Daarnaast kan de mempool vol raken als iedereen tegelijk wil betalen. Hiervoor is een oplossing bedacht: het Bitcoin Lightning Network (LN). Dit is een extra secundaire laag op het netwerk van Bitcoin.

Als je wil beginnen met Lightning heb je eigenlijk twee opties: een custodial of een non-custodial wallet. Dit zijn apps voor je telefoon of computer om je bitcoin te beheren.
Bij een custodial wallet stal je jouw bitcoin bij een andere partij en kun je daarmee aan de slag via een app.
Een non-custodial wallet is, je raadt het al, het tegenovergestelde. Hiermee ben je eigen baas over je BTC.
Het Lightning Network (LN) is momenteel de meest bekende schaalbaarheidsoplossing van Bitcoin. Het maakt directe 'instant' betalingen mogelijk en het is mogelijk duizenden transacties per seconde te verwerken.
Dit is een enorme verbetering ten opzichte van het huidige bitcoin netwerk als je het hebt over het doen van betalingen. Bitcoin is de settlement layer, Lightning de payment layer.
Het protocol van Bitcoin bepaalt wat het geld is en wat de regels zijn (qua 'monetair' beleid), Lightning maakt het mogelijk om dit geld gemakkelijk uit te geven.
Het Bitcoin Lightning Network is als het ware een nieuwe laag bovenop de blockchain van Bitcoin. Het stelt gebruikers in staat om open payment channels te maken tussen twee partijen.
Deze kanalen kunnen zo lang bestaan als nodig is. Dit is gebaseerd op het principe van Hashed TimeLock Contracts. Het is een overeenstemming tussen twee partijen, waardoor er oneindig gepingpongd kan worden met transacties binnen deze kanalen.
Deze betalingen vinden nagenoeg onmiddellijk plaats en de kosten zijn extreem laag (of zelfs afwezig). Ze komen niet allemaal op de blockchain te staan, waardoor de beperkende eigenschappen qua snelheid en kosten ontlopen worden.
Zie verder:
https://bitcoinmagazine.nl/nieuws/dit-is-wat-je-moet-weten-over-het-bitcoin-lightning-netwerk
2 jaar geleden
Het Bitcoin Lightning Network is een protocol dat het mogelijk maakt om onmiddellijke, vertrouwloze en veilige transacties van de cryptocurrency uit te voeren. Het is gebaseerd op een onderliggende technologie genaamd "blockchain" die gebruik maakt van een gedeeld grootboek om alle transacties vast te leggen. Cryptocurrencies worden vaak bekritiseerd omdat ze traag en duur in gebruik zijn, maar het Lightning Network belooft deze problemen op te lossen

Om te begrijpen hoe het Lightning Network werkt, moeten we eerst begrijpen hoe gewone Bitcoin-transacties werken. Wanneer iemand bitcoins naar iemand anders wil sturen, moet hij of zij deze transactie naar het Bitcoin-netwerk sturen, zodat alle nodes (deelnemers) de transactie kunnen verifiëren.