Op de AEX index!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aandelen zijn te volgen in de krant en op de tv. Je kunt dan kijken wat ze doen. Het is en blijft gokken als je het met geld doet dat je niet lang kunt missen
13 jaar geleden
Op het verloop van de waarde van de afgelopen 20 jaar.
Koop dus pas aandelen van een bedrijf, als je 20 jaar het geld kunt missen en als je het kwijtraakt, dat er niets met jouw financieele positie gebeurt, zoals met je hypotheek, studie kinderen etc.
In aandelen investeren is hoe dan ook een gok.
Als ik een dag vooruit zou kunnen kijken, zou ik morgen miljardair zijn. Dat is niet het geval. Blijf dat goed beseffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 jaar? Dit antwoord raakt kant nog wal, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik schrijf dit uit ervaring. Een goede vriend van mij heeft 20 jaar geleden zijn boerderij verkocht en alles omgezet in aandelen. Dat ging om ca. 1 miljoen gulden.
Als hij z'n aandelen vandaag zou verkopen, krijgt hij er 400.000 euro voor en dat is iets minder dan 1 miljoen euro.
Dus dat het kant nog wal zou raken, ben ik niet zo met je eens.
Waarom meteen met minnen strooien als ik iemand probeer aan te geven dat je moet oppassen met aandelen kopen. Er zijn mensen genoeg die financieel ten onder gegaan zijn door aandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je goed begrijp , Koole122 , heeft die goede vriend in twintig jaar dus niets verdiend met aandelen , terwijl het geld veel minder waard is geworden ( inflatie , koopkracht 1 miljoen gulden destijds is veel groter dan nu met 460.000 euro) . En hij heeft dus "slechts" 400.000. Hij had beter zijn boerderij kunnen houden ! Het "kan " goed gaan met beleggen. Maar de beste economen weten nu niet meer hoe de krediet crisis kan worden bestreden . Dat is dus een enorm risico dat je moet incalculeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@GoldEnten : Dat klopt helemaal, maar boerderij behouden was geen optie.
Alleen beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Dus geen geld beleggen, waar je straks een auto of koelkast mee moet kopen.

Zoveel mogelijk informatie inwinnen. Over bedrijven, sectoren, en algemeen economisch nieuws.
Vervolgens je intuitie volgen, en beleggen in bedrijven die het volgens jou goed gaan doen in de toekomst. Als je b.v denkt dat windenergie de toekomst heeft, beleggen in bedrijven die die dingen maken.

Geduldig zijn, en niet steeds switchen, dat kost alleen maar geld. Verder nooit beleggen om snel rijk te worden, want dat lukt slechts een enkeling.

Alleen beleggen als je het ook echt leuk vindt. Als je dan geld verliest heb je er tenminste ook nog wat lol aan gehad.

Niet met grote bedragen beginnen, maar met weinig geld stapje voor stapje een beetje gaan oefenen.

Spreiden, dus nooit alleen maar in één sector beleggen. Met spreiden verminder je de risico's.

Alleen beleggen met een horizon van een jaar of 10. Wil je sneller bij je geld kunnen, dan kun je beter gaan sparen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord
Zorg dat een niet alle aandelen in één sector koopt, maar wat ze noemen 'een gespreide portefeuille'. Als het met een bepaald aandeel slecht gaat, kan dat gecompenseerd worden door een ander aandeel, maar een wet is dat natuurlijk niet. Het kan ook zo zijn dat alle aandelen slecht gaan.

Er zijn zogenaamde volatile aandelen met sterke koersschommelingen, die zijn best leuk want je kunt snel geld verdienen (snel geld verliezen ook). Neem bijvoorbeeld Pharming Group, nu te koop voor een paar dubbeltjes, maar ik heb ze zelf verkocht op 4,10 en gekocht voor 13 cent. Das leuk en zal je met een aandeel heineken niet snel gebeuren. Die is dan weer redelijk stabiel en kruipt langzaam omhoog.

Begin gewoon eens met een paar aandelen, niet te kleine porties kopen want iedere transactie kost geld en dat is al je eerste verlies (hoe groter het aantal aandelen dat je koopt, des te meer smeer je de kosten over dat aantal uit)

Je kan zelf een virtuele aandelen kopen, dus net doen alsof en kijken over een half jaar wat de waarde zou zijn geweest. Je krijgt er dan een beetje gevoel voor.

Men roept vaak 'het is gokken', maar als je je een beetje in de bedrijven verdiept (en dat is ook nog gewoon leuk) kun je soms aardig inschatten welke kant een aandeel op gaat.
13 jaar geleden
Aan de antwoorden van Mesher en Paulus kan ik weinig toevoegen.
In het algemeen: zorg ten eerst voor voldoende kennis van de handel op zich. Hoe werkt beurshandel? Welke factoren zijn van invloed? Enzovoorts. Als je een beetje weet hoe het spelletje gespeeld wordt, is het makkelijker voor je.

Bepaal jouw visie. Wil je gaan speculeren of wil je beleggen voor de langere termijn? Welke beleggingsproducten genieten jouw voorkeur? Is er een bepaalde sector die jou aantrekt en waar je wat in ziet? Misschien passen fondsen wel beter bij je, of vind je juist derivaten veel interessanter.

En ga dan spelen met een wat kleiner bedrag, je leert het beste door het gewoon te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou bij het kopen van aandelen , moeten letten op de lange termijn, en dan bedoel ik niet 20 jaar , maar 100 jaar ! De recessie waarin we nu verkeren kan best wel net zo erg worden als de grote depressie van de jaren dertig. Maar niemand wil dit inzien .

Destijds verloor de Dow 90 procent van zijn waarde.

Als je toch wilt beleggen , kijk dan eerst even naar websites van "permabears" mensen die inzien dat beleggen de komende 20 jaar zeer risicovol is .

www.hoefgeest.nl

Een zeer goede Amerikaanse permabear is peter Schiff.

www. europac.net

Toegevoegd na 3 minuten:
www.europac.net

www.willem-middelkoop.nl Willem Middelkoop is een Nederlandse journalist die de kredietcrisis voorspelde. Lees zijn boek " Als de Dollar valt " , geschreven in 2007.