Heeft een aandelenemissie nadelen voor de waarde van mijn opties?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Beleggen
1.9K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank SimonV, Ik heb momenteel call opties Air france/KLM. Mocht er opnieuw een miljardeninjectie komen dan zal dat misschien tot uitgifte van nieuwe aandelen leiden? in dat geval zullen mijn opties een flinke waardedaling doormaken. Mee eens?
Antoni
3 jaar geleden
Zet je reactie even onder het antwoord van SimonV, niet onder de vraag, zo raad ik je aan, @Realtime!

Antwoorden (1)

Dat hangt van je opties af: een call optie kan dan in waarde dalen, een put optie kan stijgen als het aandeel in waarde daalt.

Als er een emissie plaatsvindt, kan de bestaande groep van aandeelhouders negatieve gevolgen ondervinden. De waarde van hun aandeel zal in veel gevallen namelijk dalen of teruglopen doordat er opeens meer aandelen zijn dan er mogelijk vraag naar die aandelen is. Een andere reden kan zijn dat bedrijven die een aandelenemissie doen vaak verdacht worden in slechte omstandigheden te verkeren. Hierdoor kan het zijn dat de waarde van de aandelen daalt.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank SimonV, Ik heb momenteel call opties Air france/KLM. Mocht er opnieuw een miljardeninjectie komen dan zal dat misschien tot uitgifte van nieuwe aandelen leiden? in dat geval zullen mijn opties een flinke waardedaling doormaken. Mee eens?
SimonV
3 jaar geleden
Zo simpel ligt het waarschijnlijk niet helemaal: het kan zijn dat een aandelenemissie al deels in de koers verwerkt zit.
Eind juli viel al te lezen: “Hoewel de cumulatieve noodsteun van de Franse en Nederlandse overheid van ruim €14 miljard de continuïteit voorlopig zeker heeft gesteld, valt een zwaar verwaterende emissie op termijn niet te vermijden.”
Met andere woorden, het zou kunnen dat als er echt een emissie komt, de koers niet veel verder zal zakken.
Daarnaast is de volatiliteit van het aandeel door alle onzekerheid groot. Daardoor zal een call optie momenteel duur zijn (dat zul jij beter weten dan ik) en wellicht niet direct heel veel in waarde dalen na een emissie. Na de crash in 1987 gingen de prijzen van langlopende call opties pas na twee weken naar beneden bij gelijkblijvende koersen.