waarom kiezen beleggers voor glamour aandelen?

Mijn profielwerkstuk gaan over de beurs en ik begrijp niet waarom zoveel beleggers voor glamour aandelen kiezen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K

Antwoorden (1)

Een van de grote oorzaken waardoor veel beleggers geld verliezen met aandelen is dat ze op zoek gaan naar de glamour aandelen. Deze aandelen trekken veel aandacht in de media. Aandelen zoals gebroeders Baan - ICT / Tom Tom / Facebook. Uitspraken in het verleden als: ik koop KPN aandelen / zo'n bedrijf kan niet kapot, is gevestigd in het betrouwbare Nederland. Over het algemeen zijn dit de aandelen die juist niet gekocht moeten worden. Gewoon omdat ze door al die aandacht te duur zijn.

Uit onderzoek blijkt dat aandelen waarover media en analisten weinig schrijven het op langere termijn beter doen dan aandelen die veel aandacht krijgen. Het gaat meestal om saaie aandelen, die op den duur winst opleveren.
Een goed boek over de motivatie en de psychologie van de aandelenkoper / verkoper geeft het boek: Behavioural Finance – Motivatiepsychologie van de belegger (2006) Auteur Thierry Debels // met o.a. een stukje over glamour aandelen - aandelen die stijgen en veel publiciteit krijgen.
N.B: de grote klap in de aandelen moest toen nog komen!