Mag ik een spaarrekening openen voor een kind dat niet van mij is?

Ik zie wel veel spaarrekeningen die de ouders dan kunnen openen maar ik vroeg me af of ik voor een nichtje of neefje er ook een kan openen. zonder de toestemming van de ouders. dank u wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet zeker dat het kind niet van jou is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja voor een nichtje of neefje ik weet zeker dat het niet mijn kind is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha! Hoeveel neefjes en nichtje heb je en voor hoeveel van hen wil je een spaarrekening openen?

Antwoorden (5)

ja, zover ik weet mag dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag wel maar je moet hét wel overleggen met die ouders anders is het dik verboden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want? Dit klinkt namelijk interessant ;)
Nee de echte ouders of voogden moeten altijd toestemming geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel een rekening openen, maar de ouders of wettelijk vertegenwoordigers (voogden) moeten tekenen voor akkoord en zich ook legitimeren. Je kunt ook een kopie van hun legitimatiebewijzen bij de bank laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag en er is geen toestemming van de ouders voor nodig.
Zo lang de ouders er niet van af weten, dient u het bedrag in uw eigen aangifte bij box 3 te vermelden.
Als de ouders het bestaan en de hoogte van het tegoed weten dan dienen zij tot de 18jarige leeftijd van het kind dat in hun eigen aangifte op te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de ouders er niets van af gaan weten is normaal gesproken niet mogelijk omdat de bank de Wettelijk Vertegenwoordigers wil weten en daarvan een kopie legitimatiebewijs in het dossier moeten hebben.
Je kunt er wel regelen dat jezelf een machtiging hebt op de rekening, maar dan nog moeten de wettelijk vertegenwoordigers die machtiging verstrekken, dus tekenen, los van het feit dat ze zelf al dan niet gemachtigd willen zijn. Uiteraard kun je de rekeningbescheiden naar jouw adres laten zenden, zodat de ouders hierin verder geen inzage meer hebben.