Hoe moet je de kosten van invalide vervoer aftrekken?

wat is nu de juiste manier moet je de km prijs berekenen dan X het aantal km en kan je dat aftrekken of moet je van dat bedrag nog de gebruikelijke kosten voor een valide persoon ter vergelijking aftrekken.
de belastindienst zegt
--
Voorbeeld berekening aftrekbare kosten

Uw werkelijke uitgaven voor vervoer in 2020 waren in totaal € 2.000 aan autokosten. In 2020 reed u 8.000 kilometer. U berekent dan de kilometerprijs als volgt:

Deel het bedrag dat u uitgaf aan vervoerskosten, door het aantal gereden kilometers.

Dat is: € 2.000 gedeeld door 8.000 kilometer = 2000 / 8000 = € 0,25 per km.

Hebt u in 2020 totaal 100 km gereden voor het vervoer van een zieke of invalide? Dan zijn uw aftrekbare kosten:

het aantal gereden kilometers voor vervoer van de zieke of invalide x de prijs per kilometer

Dat is: 100 km x € 0,25= € 25.

maar hier staat weer wat anders
---
https://www.nibud.nl/consumenten/aftrek-extra-vervoerskosten/

Voorbeeld: Staat er bij uw inkomen en huishouden een bedrag van 300 euro, maar geeft u iedere maand 350 euro uit aan vervoer? Dan kunt u voor die maand 50 euro opgeven bij de belastingaangifte.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Je haalt twee dingen door elkaar:

@ werkelijke uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis en terug
@ extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit

De eerste @ heeft te maken met de berekening van de Belastingdienst: de manier hoe je de kosten berekent voor het vervoer naar bijvoorbeeld een arts of ziekenhuis.

De tweede @ heeft te maken met de kosten van leefvervoer. Dat zijn de extra vervoerskosten die iemand kan hebben die ziek of invalide is en die uitstijgen boven de kosten van niet-zieken of invaliden die verder in dezelfde financiele en maatschappelijke omstandigheden verkeren (vergelijkbaar netto besteedbaar inkomen en zelfde gezinssamenstelling). Om die kosten te berekenen moet je een vergoeding die wordt ontvangen van bijv. WMO in mindering brengen.

Stel: totale vervoerskosten van een invalide bedragen eur 2400. Totale vervoerskosten van vergelijkbaar huishouden bedragen 2100.

Stel: deze invalide persoon heeft eur 200 aan kosten gehad aan vervoer naar artsen en ziekenhuizen. Dat aftrekbaar bedrag valt onder de eerste @. De berekening van de Belastingdienst.

Dan zijn de resterende vervoerskosten: eur 2.400 -/- 200 = 2.200. Vergelijkbaar huishouden heeft in dit voorbeeld 2.100 aan vervoerskosten. Dan kan ook nog in aftrek komen 100. Dat bedrag van 100 zijn de EXTRA vervoerskosten wegens ziekte of invaliditeit (want die 2.100 had de maatman ook). Om dat bedrag te berekenen kunnen als gegevens voor het vergelijk bijvoorbeeld NIBUD-gegevens worden gebruikt.

Dit is de essentie. De (op verzoek) met stukken te onderbouwen berekening is niet eenvoudig te maken.
Op de site van NIBUD staat ook:

"Let op: U moet wel kunnen onderbouwen waarom u meer uitgeeft dan gemiddeld en hoe dat bedrag is opgebouwd. Rijdt u door ziekte of invaliditeit meer kilometers met uw auto dan gemiddeld? Dan kunt u berekenen hoe hoog die extra autokosten zijn."
Denk bij autokosten aan afschrijving, onderhoud, reparaties, verzekering, brandstof.
.
Een toelichting op leefvervoer vind je bijvoorbeeld in onderstaande site.
Toegevoegd op 27 april 2021 18:09: bron, tekst
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
dank maar het vorbeeld van de nibud staat niet zo omschreven bij de belastindienst
daar staat dat je moet aantonen dat je meer kosten hebt tegenover een normaal gezien en als dat zo is kan je die kosten aftrekken.
dus je hebt 1000 euro kosten en normaal is dat 500 dus kan je 1000 aftrrkken omdat je meer kosten hebt dan normaal het nibud zegt dat je alleen dat deel van de meer kosten kan aftrekken 1000 euro kosten normaal 500 dus kan je maar 500 aftrekken.
Computoon
2 jaar geleden
Je schrijft: "dus je hebt 1000 euro kosten en normaal is dat 500 dus kan je 1000 aftrrkken omdat je meer kosten hebt dan normaal".
Nee, dat is onjuist. Dan zou de zieke/invalide bevoordeeld worden ten opzichte van niet-zieken/invaliden omdat hij dan gedeeltelijk ook aftrek zou krijgen voor kosten die anderen zelf moeten dragen.
Het gaat altijd om het "extra" als gevolg van ziekte of invaliditeit. Want de "normale" kosten (de maatman) hebben niet-zieken/invaliden ook en zij kunnen die kosten ook niet aftrekken. Kortom: er moet sprake zijn van ziekte of invaliditeit. In essentie: eerst alle vervoerskosten berekenen van een heel jaar, vergoede vervoerkosten in mindering brengen, aftrekbare kosten eraf voor bezoeken aan artsen/ziekenhuizen en dergelijke, aftrekbare reiskosten voor ziekenbezoek eraf. Dan houd je eventueel een bedrag over (de rest). Dat bedrag vergelijk je met het maatmanbedrag van bijvoorbeeld het NIBUD. Rest 》NIBUD: verschil = aftrek wegens ziekte/invaliditeit.
Berekening Vervoerskosten arts, specialist, ziekenhuis

De werkelijke kosten kunnen zeer gevarieerd zijn. Het uitgangspunt: doe voor een 'gewone' auto maar € 0,35 / km is wat kort door de bocht. Nogal van belang zijn de afschrijfkosten en vooral ook het totaal aan gereden kilometers. Ook de garagekosten kunnen per jaar nogal verschillen. Mensen die een betrekkelijk nieuwe auto rijden en weinig kilometers rijden (minder dan 5000) komen al gauw uit op een werkelijke kilometerprijs van ca. € 1 per kilometer. Een auto van 20 jaar oud met 10.000 of meer km per jaar en niet al te hoge garagekosten zal de € 0,35 niet halen. Meestal zal € 0,35 tot € 0,40 km wel aan te tonen zijn. Essentieel hierbij is of de administratie op orde is.

In de berekening van de werkelijke vervoerskosten is van de volgende kosten uit te gaan (aangegeven op de site van de Belastingdienst):

Autokosten
Hierbij gaat het om:
• brandstofkosten
• houderschapsbelasting
• verzekeringspremie voor de auto
• afschrijving
• onderhoudskosten
• overige kosten, zoals kosten van de wasstraat, ANWB

1. Brandstofkosten
Je neemt het totaal aan jaarlijks gereden kilometers in het belastingjaar. Hierbij is nodig dat de staten van de APK-keuring nog beschikbaar zijn. Op deze staten is de actuele kilometerstand vermeld. Vervolgens is te onderzoeken hoeveel kilometers de auto per liter rijdt bijv. 1:14
N.B: Voor de kosten van de brandstof neem je de gemiddelde kosten in dat jaar per liter bij een onbemande pomp. Deze gemiddelde kosten per liter benzine / gas / diesel zijn op internet te vinden.

2. Houderschapsbelasting / wegenbelasting
Te vinden op bankafschrift van het belastingjaar

3. Verzekeringspremie
Te vinden op bankafschrift of nota verzekeraar

4. Afschrijving
Deze berekening is enigszins lastig. Een lineaire afschrijving wordt bij een particuliere aangifte niet geaccepteerd. (elk jaar dezelfde afschrijving) De degressieve methode is hier de aangewezen weg. D.w.z. in de eerste jaren meer afschrijving dan in de laatste jaren.

De methode werkt als volgt:
Nieuwprijs auto (met nota aan te tonen voor de inspecteur) – stel 10% afschrijving per jaar en een nieuwprijs van € 20.000
1e jaar: afschrijving 10% is € 2000 / waarde na 1 jaar is € 18.000
2e jaar: afschrijving is 10% van 18.000 is € 1800 / waarde na 2 jaren is € 16.200
3e jaar: afschrijving is 10% van € 16.200 is € 1620 / waarde na 3 jaren is € 14.580 enzovoort. Lees verder onder reacties.
fisbel
2 jaar geleden
fisbel
2 jaar geleden
Na 10 jaar: Je kan de waarde na 10 jaar met een rekenmachine als volgt uitrekenen:
€ 20.000 x 0,9 ^10 (0,9 is 90% van de resterende waarde / ^ het dakje is aanwezig op de meeste rekenmachines en berekent 0,9 tot de tiende macht, 10 is 10 jaar) Waarde na 10 jaar is € 6973 Onderhoudskosten
Te denken valt aan de nota van de garage, maar ook de artikelen die voor de auto zijn aangeschaft. Voorbeeld: kosten van winterbanden / opslag, incidentele kosten zoals accu vervangen e.d. Overige kosten
Wasstraat bijvoorbeeld. Ook ANWB – pechhulp jaarabonnement N.B: berekening extra vervoerskilometers - zie vorig antwoord. Een stroperige materie. Gezien de openingspost hier ook niet van toepassing. Er is mijns inziens geen aanleiding om hier de berekening van de zogenaamde 'leefkilometers' toe te passen. Dit soort berekeningen is toch meer iets vanuit het verleden. Inspecteur zal bij controle hier heel moeilijk over doen.