Mag ik zomaar een product verkopen zonder dat door te geven aan de belastingdienst?

Hoi, Ik ben een 17 jarige scholier die voor zijn profielwerkstuk wilt onderzoeken of ik een product op de markt kan brengen. Ik wil voorgeprogrammeerde Led Strips gaan verkopen (de onderdelen heb ik op AliExpres besteld) en vroeg mij af of dat zomaar mag? Mag ik mijn product bijvoorbeeld op marktplaats aanbieden en het daarop verkopen, of is het beter om het via een andere site op de markt te brengen? En hoe zit dat dan met de belasting, hoe geef ik dat door en moet ik dat überhaupt wel doorgeven (aangezien ik verwacht dat de opbrengt niet in de duizenden gaat oplopen)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als je deel gaat nemen aan het economisch verkeer met de bedoeling om winst te maken en die winst is redelijkerwijs ook te verwachten: ja, dan moet je dat opgeven. Dat is resultaat uit overige werkzaamheden. Dat geef je door door als je uitgenodigd wordt om aangifte te doen. Maar als je verder geen inkomsten of vermogen hebt behalve dit leidt dat zeer waarschijnlijk niet tot een te betalen bedrag aan belasting. Er zijn namelijk ook heffingskortingen zodat je over de eerste ruim 6000 inkomen geen belasting hoeft te betalen.
.
Als je niet de brief ontvangt waarin staat dat je aangifte moet doen en je weet dat het te betalen belastingbedrag niet meer dan eur 47 zou zijn als je WEL aangifte zou hebben gedaan:
Dan hoef je geen aangifte te doen.
Toegevoegd op 26 februari 2021 16:06: tekst
Computoon