Moet je over een postume schadevergoeding erfbelasting betalen?

Stel iemand heeft een ongeluk met de auto gehad en hij heeft daarbij veel letsel opgelopen en materiele schade. De schadeafwikkeling loopt nog. Dan een jaar later overlijdt deze persoon. Twee jaar later wordt 100.000 schadevergoeding uitbetaald voor deze betreffende persoon. De erfgenamen krijgen dan natuurlijk dit bedrag, maar moeten zij daar ook nog erfbelasting over betalen?

4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Ja want het geld wordt ontvangen na de dood. Als de persoon het eerder had ontvangen dus voor zijn dood had het in zijn vermogen gezeten.
ronron1212
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Het lijkt er wel op de erfgenamen daar recht op hebben maar als de schadeclaim nog niet vorderbaar is tijdens het leven van de erflater valt het dan nog steeds erfbelasting over te heffen?: https://www.juridischbureauletselschade.nl/schadeclaim-blijft-doorlopen-na-overlijden-koen-everink/
ronron1212
4 jaar geleden
In je link staat oolk
Deze kan worden doorgezet door zijn familie. De directe erfgename van zijn vermogen,
ronron1212
4 jaar geleden
Als je het hierover hebt
is overlijdensschade.
Dan is dat een uitkering aan de betrokkenen dus dan is dan geen erfenis want dit wordt dan ut betaald omdat er iemand is overleden aan de nabestaanden. De overledenen had hier dus geen recht op.