mag ik me verlegde btw aftrekken van me inkomstenbelasting? en wat is voorbelasting?

Ik heb meer dan 800 euro aan verlegde btw per maand. Mijn facturen zijn btw verlegd. Volgens belastingdienst mag je je verlegde btw aftrekkem van je voorbelasting. Wat bedoelen ze met voorbelasting? En mag ik me verlegde btw aftrekken van me inkomstenbelasting? Min 800 euro per maand x 11 = 8800 euro verminderen in me winst. Graag uitleg
Door snel te typpen vergeet ik nog weleens een lettertje.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Bij de verleggingsregeling is de btw verlegd van de leverancier naar de afnemer. De leverancier rekent geen btw, maar verlegt deze naar de afnemer. De afnemer vermeldt deze btw in zijn btw-aangifte. De afnemer kan de verlegde btw tegelijkertijd aftrekken als voorbelasting.

Verlegde btw aangeven
De btw die naar u is verlegt, moet u zelf uitrekenen. U doet dit op basis van de bedragen die aan u gefactureerd zijn. Dit bedrag vult u op uw btw-aangifte in bij rubriek 2 'Verleggingsregelingen binnenland'.

Verlegde btw aftrekken
Hebt u de goederen of diensten waarvoor btw naar u verlegd is, gebruikt voor belaste omzet? Dan trekt u deze btw in dezelfde btw-aangifte af als voorbelasting, bij rubriek 5 'Voorbelasting, kleineondernemersregeling en schatting'. U betaalt dan per saldo niets.

De inkomstenbelasting staat hier los van.
SimonV
4 jaar geleden
De vraag is me niet geheel duidelijk.

Ben jij degene die facturen verstuurt met 'btw verlegd' (bijvoorbeeld omdat je onderaannemer bent) of ben jij degene die facturen ontvangt met 'btw verlegd'?

Als jij degene bent die ze verstuurt, valt er niets af te trekken als voorbelasting voor deze facturen. Je geeft ze als omzet aan, in rubriek 1 ('Prestaties binnenland') of rubriek 3 ('Prestaties naar of in het buitenland'), al naar gelang.

Voorbelasting is het bedrag wat je invult in vak 5b van de btw-aangifte. Dat is (simpel gezegd) het totaalbedrag van de btw op alle inkoopfacturen die je ontvangen hebt.

Als jij degene bent die de facturen met btw verlegd hebt ontvangen, dan geldt hetgeen de andere vraagbeantwoorder heeft geschreven.
Stel: je hebt een btw-verlegd nota ontvangen van € 100. Je berekent de btw hierover (21%, dus € 21.). Die € 21 wordt meegeteld in rubriek 2 ('Verleggingsregelingen binnenland') of rubriek 4 ('Prestaties uit het buitenland aan u verricht'), al naar gelang. Diezelfde € 21 vul je ook weer in onder rubriek 5 (als voorbelasting). Per saldo is het btw-bedrag voor die transactie dan € 0.
En nee, btw mag je niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Btw draag je af aan de Belastingdienst.

Gezien de aard van de vragen, adviseer ik je contact op te nemen met een administratiekantoor, al was het maar om de systematiek van omzet- en inkomstenbelasting te laten uitleggen.
Correctie:
Waar ik schreef:
"Je geeft ze als omzet aan, in rubriek 1 ('Prestaties binnenland') of ..."

Moet dat natuurlijk zijn rubriek 2, voor zover het gaat om facturen die je zelf hebt verstuurd met "btw verlegd".
Rubriek 1 is voor "gewone" facturen waarop je wel btw in rekening hebt gebracht.
Toegevoegd op 11 november 2019 05:32: tekst
Computoon