Ik heb 100 euro te veel van de belastingdienst terug gekregen, wat moet ik doen?

Ik heb een tijdje 2 bijbanen tegelijk gehad. Hierdoor kon ik 190 euro terug vragen. Nu is er door de belastingdienst 280 euro terug gestort. Kan ik dit geld houden? Of moet ik dit sowieso terugbetalen? Zo ja, moet ik er dan uit mezelf mee komen of kan ik binnenkort een brief verwachten van de belastingdienst of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou zelf contact met ze opnemen. Ik denk dat ze jouw eerlijkheid kunnen waarderen.
Het is een foutje en dat moet worden rechtgezet. Als je 100 euro te weinig teruggeven moet je er ook iets van zeggen.

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk heb jij een foutje gemaakt en is de belastingdienst, o.b.v. de bij hen beschikbare gegevens, van mening dat jij 280 euro terug moet krijgen. Je krijgt nog een berekening waarin je kunt zien hoe de bd tot dat bedrag gekomen is. Mocht het dan alsnog fout zijn, dan kun je contact opnemen, maar nu zou ik dat nog niet doen.
paulus811
4 jaar geleden
Wij kunnen niet bepalen of die 280 euro wel of niet terecht is.
Je kunt over het betreffende belastingjaar aangifte doen met opgave van alle inkomsten.
Bij de definitieve aanslag zal blijken of je iets moet terugbetalen.
SimonV
4 jaar geleden
Dit is een merkwaardig verhaal. De Belastingdienst stort niets “zomaar” terug. Enkel als je aangifte hebt gedaan kun je teveel ingehouden loonheffing terugkrijgen. Bekijk eerst eens je aangifte en wat deze aan uitkomst te zien geeft. Dat staat nl. duidelijk aangegeven in je aangifte (zelfs op twee plaatsen).

Dit soort aangiftes worden enkel elektronisch afgedaan en niet nog eens handmatig beoordeeld. Daarbij komen geen invoer- of rekenfouten voor. Mocht jij zelf een fout hebben gemaakt bij het doen van aangifte dan kun je dit gemakkelijk herstellen door in te loggen bij “Mijnbelastingdienst”. Daar kies je het belastingjaar (vermoedelijk 2018) en kies je voor de optie “Mijn aangifte inkomstenbelasting wijzigen”.

Gelet op de hoogte van de bedragen is dit vermoedelijk geen voorlopige maar een definitieve aanslag en zijn er nog geen zes weken verstreken na het opleggen van de aanslag. Dan wordt de nieuwe aangifte afgedaan als een bezwaarschrift waarop je vervolgens bericht krijgt in de vorm van een nieuwe aanslag.
4 jaar geleden
Ga het geld (nog) niet uitgeven. De belastingdienst kan dit na geruime tijd nog terugvorderen. Wel heb je het zg "vruchtgebruik" ervan; je mag het op de bank (spaarrekening ed) zetten en er rente van trekken.
Na een redelijke termijn zonder terugvordering, kun je ervan uitgaan dat je het mag houden.