Heeft een koopsompolis invloed op mijn huurtoeslag?

Om pensioengat te vullen wil ik die afsluiten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee de waarde van een koopsompolis heeft géén invloed op de huutoeslag, is dus vrijgesteld van vermogen box 3.

Om een koopsompolis af te sluiten moet er wel een pensioentekort zijn. De koopsompolis is een lijfrentevoorziening, bedoeld ter aanvulling op het pensioen. Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd wordt de waarde middels periodieke betalingen uitgekeerd. De inleg is aftrekbaar. Over de uitkering moet t.z.t. wel belasting betaald worden. Vaak is echter het belastingtarief dan lager.
fisbel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de koopsompolis expireert, moet er een lijfrente(= pensioenuitkering) worden afgesloten. Pensioen is inkomen ook voor de berekening van diverse toeslagen.
fisbel
6 jaar geleden
@gerardkl:
Kubus is nog niet AOW-gerechtigd. Hij sluit de koopsompolis af om een pensioengat te dichten. In recent verleden had hij hier een vraag over een werkloosheidsuitkering.
Dus voor nu: de koopsommpolis heeft geen invloed op de huurtoeslag. Als de AOW-gerechtigde leeftijd wordt bereikt wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fisbel,
Ik zeg ook als de koopsompolis expireert....Ik neem aan dat dat tegen zijn pensioengerechtigde leeftijd zal zijn (dat hoeft niet persé de 65 jarige leeftijd te zijn) en dan moet er een lijfrentepensioen gekocht worden. Dat wordt dan wel gezien als inkomen en daarmee wordt rekening gehouden bij de aanvraag voor huurtoeslag.