Als ik mijn vanaf 1 maart mijn eigen woning heb verhuurd, mag ik dan wel de maanden januari en februari hypotheek rente nog aftrekken?

Na 1 maart ben ik het gaan verhuren voor vaste tijd. Dat betekent volgens mij dat ik de eerste 2 maanden van 2014 de woning nog wel wordt gezien als eigen woning box 1 en deze 2 maanden hypotheek rente aftrek wel mag aftrekken. Hoe vul ik dit nu in? want ze vragen wat de eigen woning schuld op 31/12 is, vul ik daar dan 0 in of het bedrag wat er aan hypoheek nog open staat, en bij hypotheek rente heb ik alleen het bedrag opgeteld van de maanden januari en februari. Daarnaast geef ik dan de waarde van het huis natuurlijk op in box 3. Is dit goed?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

U lijkt de hypotheekrenteaftrek inderdaad goed te hebben ingevuld. Bij 5% rente is er over € 242.000 hypothecaire schuld zo'n € 12.000 rente te betalen. 1/6 deel (maanden januari en februari) komt dan uit op € 2000 aftrekbare rente. N.B: als de woning in de loop van maart 2014 is verhuurd, bijvoorbeeld vanaf 11 maart is de hypotheekrenteaftrek over 1 t/m 10 maart ook aftrekbaar. (1/3 maandbedrag) De hypothecaire schuld op 31 december 2014 is € 242.000. Deze schuld heeft verder geen gevolgen voor de aangifte 2014.

Voor de aangifte 2015 werkt het allemaal wat anders. In het (verplichte) online-programma is uw situatie wat lastig in te vullen. Dat komt door de overvloed aan ja/nee vragen in deze situatie. 1 keer ja/nee mis en uw aangifte is verkeerd ingevuld. Met waarschijnlijk aanzienlijke fiscale gevolgen.

De Belastingdienst vermeldt uw hypotheken en u moet vanwege de verhuur de gegevens aanpassen. Uw woning zal op 1 januari 2015 verhuurd zijn geweest en valt dus per die datum in Box 3. Omdat de verhuur voor onbepaalde tijd plaatsvindt (vast) en de huurder dus huurbescherming heeft, is de leegwaarderatio van toepassing. Dat wil zeggen dat u niet de WOZ-waarde hoeft op te geven, maar dat er een kortingspercentage op de WOZ-waarde is, afhankelijk van de hoogte van de huur.
Googelt u maar op: leegwaarderatio, dan vindt u de desbetreffende informatie. (zie bron)

De hypothecaire schuld die nog op de woning rust, wordt bij goed invullen van de aangifte 2015 'automatisch' geregistreerd als schuld Box 3. Dit in tegenstelling tot het IB-downloadprogramma 2014, waar de schuld handmatig moest worden ingevuld. In de onlineaangifte is moeilijk na te gaan, hoe en waar de schuld box 3 is opgenomen. Mijn advies zou zijn om voor de aangifte 2015 (dit voorjaar) deskundige hulp in te schakelen. Overigens, de inkomsten uit verhuur hoeft u niet op te geven, ook niet in 2015.

Toegevoegd na 9 minuten:
N.B: voor de aangifte 2015 gebruikt u de WOZ-waarde van 1 januari 2014. Op deze WOZ-waarde vindt de berekening van de leegwaarderatio plaats.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over vaste tijd, niet onbepaalde tijd. Dat spoort met verhuren o.b.v. de Leegstandswet. Dan is er geen huurbescherming.
Of het huis te koop staat en het verhuur voor korte tijd betreft in afwachting van de beoogde verkoop is niet duidelijk.
fisbel
8 jaar geleden
Verhuur onder de Leegstandswet betekent dat de WOZ-waarde voor 100% moet worden opgegeven. En inderdaad is er dan geen huurbescherming. Verhuur niet vallend onder de Leegstandswet met bijvoorbeeld een (schriftelijke) afspraak voor 'tijdelijk' 1 jaar valt de facto ook onder de huurbescherming. Als de huurder er na 1 jaar niet uit wil is er geen sprake van 'tijdelijke' verhuur maar is de huur permanent.