Wat is aftrekbaar van de belasting bij een gebroken arm?

De vraag is duidelijk, maar wat zijn normale kosten en welke bonnetjes moet bewaren. Het gaat om een periode van twee maanden. En ik sommige dingen per OV en sommige zaken per auto. En hoe zit het met korte ritjes. Mag ik reken als gebracht wordt het adres van de brenger via mijn adres. En gaat het om werkelijke gereden km's of die volgens de planner.
Waskosten??
Kledingkosten??

Toegevoegd na 25 minuten:
Het gaat om 2015. Ik zit nu in de tweede week van gips. Het is gehele arm gips.

Tijdelijke aanpassing werkplek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beste carsrac als je een gebroken arm hebt. waarom zou je dan iets kunnen aftrekken van de belasting als waskosten? je wast toch niet meer of minder als je een gebroken arm hebt? zou je je situatie nog iets kunnen toelichten?
SimonV
9 jaar geleden
Alleen vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis zijn aftrekbaar. Minus de drempel. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht_2013_2015
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door dat ik geen trui aan kan doen staat de verwarming hoger, om dat het bewegen met een blok beton aan je arm mee energie kost zweet je meer. Voor als de arm lange tijd in sling zit. Er gaan vier shirts per dag doorheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is de hoge van de drempel en wat is de km prijs?
SimonV
9 jaar geleden
Aftrekbare zorgkosten betekenen nog niet dat je deze ook echt kunt aftrekken. En aftrekken betekent niet dat je dit bedrag terugkrijgt, alleen een bepaald percentage (ca. 40%).
Als je bijvoorbeeld € 40.000,- verdient en het aftrekbare bedrag is minder dan € 660,- zit je onder de drempel en kun je niets aftrekken. Reiskosten: 0,19 euro per autokilometer of werkelijke openbaar vervoerskosten. http://www.nibud.nl/consumenten/aftrek-zorgkosten/
SimonV
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het irritant is dat je bepaalde extra kosten die je maakt niet kunt aftrekken. Maar over het algemeen moet je heel wat kosten hebben om voor werkelijke aftrek in aanmerking te komen.
Met alleen een gebroken arm red je het niet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vul graag alles zo compleet mogelijk in en ik verwacht ook wel wat meer zorgkosten te maken dan alleen de arm. Wat ga ik doen met de fysio? Er is ook nog een kroon bij de tandarts van 600 euro. De verzekering dekt alleen de 200 euro. Dit zou ik door kunnen schuiven naar 2016.
SimonV
9 jaar geleden
Je kunt over 2016 alleen kosten aftrekken die je in 2016 gemaakt hebt.
Dus fysio en 400 euro kroon kun je voor dit jaar aftrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je kunt toch nooit aan de belastingdienst verantwoorden dat je je je kachel hoger opstookt omdat je geen trui aan doet. Dat is een keuze die jij maakt maar dat kan jij echt niet aftrekken. Als dat wel kan dan blame on me maar daar geloof ik niks van.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
schitterend, dat truiargument
zou ik zeker opvoeren als aftrekpost, dan heeft de inspecteur ook weer eens wat te lachen
fisbel
9 jaar geleden
@carscac:
In tegenstelling tot wat hierboven wordt aangegeven, zijn de werkelijke kosten naar arts, specialist, ziekenhuis aftrekbaar. Hierbij wordt € 0,35 / km vrijwel zeker door de inspecteur geaccepteerd. Parkeerkosten kunnen worden meegenomen. Hierbij moet het aantal kilometers genomen worden van uw huis naar het ziekenhuis c.q. de behandelaar. Kleding en beddengoed: niet aftrekbaar.
Reden: De ziekte duurt minimaal 1 jaar of gaat waarschijnlijk minimaal 1 jaar duren. (informatie Belastingdienst) Kosten doorschuiven:
Wat wel mag is dat je de behandeling uitstelt. Of dat je de rekening betaalt nog net in het oude jaar of net in het nieuwe jaar. Het moment van betaling telt. Niet het moment van behandeling. Extra verwarmingskosten, kosten vloerbedekking e.d. (bijvoorbeeld als vloerbedekking vervangen moet worden door zeil vanwege rolstoelgebruik: nooit aftrekbaar. Leefkilometers (informatie Lies hieronder):
absoluut hier niet van toepassing, dus non-informatie
fisbel
9 jaar geleden
@SimonV:
€ 0,19 /km betreft reiskosten ziekenbezoek. Voor deze aftrekpost gelden strikte voorwaarden: meer dan 10 km enkele reis, langer dan 1 maand achtereen, zieke behoort bij het begin van de ziekte tot de huishouding. Vervoer arts, ziekenhuis, specialist: elke kilometer telt / de werkelijke kosten bijv. € 0,35 /m per auto tellen. Parkeerkosten mogen worden meegenomen. Leest u de informatie van de Belastingdienst er nog eens op na:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/reiskosten_ziekenbezoek
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/overzicht_2013_2015
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@koen het is niet kwestie van willen, maar dat ik geen trui pas.
@leclerc de belastinginspecteur is ook een mens met gevoel voor humor
@fisbel zoals altijd het beste antwoord

Het beste antwoord

Medicijnen op doktersvoorschrift die je niet vergoed hebt gekregen mag je aftrekken als specifieke zorgkosten. Ook heelkundige en paramedische hulp die niet vergoed wordt door je zorgverzekeraar (bijvoorbeeld fysiotherapie) mag je aftrekken. Reiskosten voor vervoer naar en van medische behandelingen die je niet op een andere manier vergoed krijgt, mag je ook aftrekken. Dus voor de keren dat je naar het ziekenhuis, de fysiotherapeut of de huisarts bent geweest mag je de kosten aftrekken. Vervoer naar de bedrijfsarts mag je weer NIET aftrekken. Mocht je in de tijd dat je je arm niet kon gebruiken een beroep hebben moeten doen op (al dan niet particuliere) thuiszorg en daarvoor geen vergoeding hebben gekregen, dan mag je dat ook opvoeren. Een eigen bijdrage die geldt wanneer je wél een indicatie had (in 2015 is dat voor deze zorg via de zorgverzekering), mag je NIET opvoeren.

Het forfait (laag zowel als hoog) dat geldt voor mensen die vanwege hun handicap extra kosten hebben voor kleding en beddengoed, geldt alleen voor mensen met een langdurige handicap (die langer duurt dan een jaar) en is vooral bedoeld voor incontinentie of bedlegerigheid. Extra kosten voor leefvervoer vanwege een handicap of ziekte zijn extreem moeilijk aan te tonen, je moet dan namelijk aantonen dat je meer kosten maakt dan iemand in een vergelijkbare situatie, dus met een vergelijkbare gezinssamenstelling, woonsituatie en inkomen. Ik krijg dat met mijn volledige rolstoelafhankelijkheid en onmogelijkheid om met het OV te reizen al niet aangetoond over een heel jaar, dus het zou me in positieve zin verrassen als je dat wel voor elkaar zou krijgen met een tijdelijke beperking. Je zou daarvoor de tabellen van het CBS kunnen gebruiken die je onder meer in bron 1 kunt vinden.

Uitzondering voor het vervoer zijn dus de vervoerskosten voor doktersbezoek, die mag je wél aftrekken. Samen met de medicatie, (para)medische zorg en eventueel zelf betaalde thuiszorg is dat volgens mij ook het enige. Kosten voor hulpmiddelen en aanpassingen zijn ook zeer nauw omschreven (het moet een elementaire lichaamsfunctie vervangen of een aanpassing zijn die alleen door gehandicapten wordt gebruikt). Verder zijn hulpmiddelen die je huurt bij de thuiszorgwinkel en niet vergoed worden door je zorgverzekeraar nog aftrekbaar, maar ik zou zo niet weten welke dat kunnen zijn bij een gebroken arm. De meeste kleine hulpmiddelen zoals keukenhulpjes, elastische veters e.d. worden niet verhuurd maar alleen verkocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Thuiszorg is aftrekbaar is te algemeen gesteld Lies. Particulier ingehuurde hulp is aftrekbaar, als de particuliere hulp de inkomsten aan de belastingdienst opgeeft. Dat gebeurt bijna nooit (zwart werk dus) Vrijwel altijd zal de thuishulp hulp via de WMO zijn. Thuishulp voor zorg gaat sinds 1 januari 2015 naar de zorgverzekeraar - geen eigen bijdrage meer dus verschuldigd aan het CAK. Thuishulp in de vorm van huishoudelijke hulp wordt meestal ingehuurd via de gemeente (WMO-voorziening) Deze eigen bijdrage verschuldigd aan het CAK is niet aftrekbaar.