Hoe kan mijn werkgever zich opgeven voor het fietsplan? Is dit ook zelf te regelen?

Ik weet dat je je werkgever via nationalefietsplan.nl of nationalefietsprojecten.nl kan opgeven, maar zitten hier nog voorwaarden aan vast? waar verdienen deze instellingen dan hun geld mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Heb even de site bekeken. Men stelt:

"FiscFree® is een uniek online beheer- en bestelsysteem voor werkgevers om binnen de WKR een optimaal pakket secundaire arbeidsvoorwaarden - via één loket - aan te bieden. "

Het is dus een dienstverlener die als tussenpersoon optreedt om het de werkgevers gemakkelijker te maken ('te ontzorgen') bij de verzorging en administratie van personeelsvoorzieningen.

Bedrijven als het voorgaande kunnen op verschillende manieren verdienen (inkoopvoordelen, een 'fee' in rekening brengen aan werkgevers) maar over het 'verdienmodel' van dit bedrijf kan ik niets vinden.

Uiteraard is geen enkele werkgever verplicht van zo'n bedrijf gebruik te maken. Hij kan ook zelf fietsen aanschaffen en deze voordelig aan de werkgevers geven.

Stel: fiets kost eur 500.- inclusief btw. Werkgever schenkt die fiets en die eur 500.- telt als loon, het is een voordeel uit dienstbetrekking. Over eur 500.- moet dus loonheffing worden ingehouden, stel 42%, dat is dan eur 210.-. De werknemer ontvangt die maand dan euro 210.- minder nettoloon maar heeft wel een fiets van euro 500.-.

Maar het kan nog (veel) voordeliger. De werkgever telt niets bij het loon maar kiest ervoor het te regelen via de Werkkostenregeling (wkr) die volgend jaar definitief ingaat. Dan komt die eur 500.- in de zogeheten vrije ruimte en de werkgever en werknemer hebben nergens last van, op het oog. Maar daar begint meteen een probleem. Voor alle werkgevers samen mag de werkgever volgend jaar 1,2% van het fiscale loon in de vrije ruimte stoppen. In die vrije ruimte zat meestal al het kerstpakket in en wellicht nog enkele leuke andere extra's (personeelsfeest of iets dergelijks). Die fiets kan er dan niet meer bij want dan zit je al vlug boven de 1,2%. Als de werkgever echter boven die 1,2% komt, moet hij 80% loonbelasting betalen over alle euro's daarboven. Daarom zijn de 'fietsenboeren' op dit moment niet blij, want ze vrezen dat nogal wat werkgevers de fiets niets volgend jaar niet meer zullen aanbieden.

Of je gebruik maakt van zo'n tussenpersoon maakt dan ook niet uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle werkgevers samen => voor alle werknemers samen.
Computoon
9 jaar geleden
Een werkgever dient een procedure op te stellen hoe zij het fietsenplan vorm geeft. Zij mag ook kiezen om het niet te doen. Meestal is een ongevraagd advies van de OR voor nodig voordat een fietsplan er komt.

Fietsenplan is een onderdeel van de WerkKostenRegeling (WKR) en dient voor 1 januari ingevoerd te worden,.

Een OR of een werkgever dient wel te weten dat de werknemers behoefte hebben aan een fietsenplan, dus ook een individuele werknemer kan het verzoek doen om een fietsenplan in te voeren en ook een voorstel doen hoe.
Het is verbazend hoe soms de stem van een enkeling kan leiden tot een verandering of bijstelling van bedrijfsbeleid of zelfs ook regeringsbeleid. Wel dient het verzoek op de juiste manier en de juiste tijdstip in gediend te worden.

Hoe deze instellingen geld verdieenn is door middel van administratiekosten in rekening te brengen of door collectieve inkoopkortingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Fietsplannen zijn niet aan de WKR verbonden en hoeven dus ook niet voor 1 januari te worden ingevoerd. Er zijn al genoeg bedrijven die de WKR hebben ingevoerd. In de WKR is er minder kans dat de fiets het 'redt'. De voordelige regeling (de regeling die werkgever en werknemers het minste kost) is alleen nog mogelijk als het bedrijf op dit moment de WKR nog niet heeft ingevoerd. Aangezien de WKR volgend jaar verplicht wordt, kunnen bedrijven die nu nog geen gebruik maken van de WKR nog 'last minute' gebruikmaken van de oude regelsm