Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kijkt men bij de belastingdienst nog naar definitieve aangiften van vorig jaar?

Ik heb net de definitieve aanslag over 2013 binnen. Tot mijn "schrik" zie ik dat ik een telfout heb gemaakt in mijn voordeel. Is er een kans dat de belastingdienst hierop nog terugkomt? (gaat over enkele honderden euro's)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
als je slim belt ga je er nu achteraan. Straks komen ze erachter als ze een keer controleren, en krijg je er een boete bovenop
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer je aannemelijk kunt maken dat je telfout in alle onschuld is gemaakt, direct contact opnemen met de belastingdienst. Het zijn daar geen boemannen. reserveer wel het eventueel verschuldigde bedrag, als je dat kunt opbrengen. Hoef je het later dan niet terug te betalen dan valt het mee; moet je het wel terug betalen, dan heb je het geld klaar liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De telfout was onbewust gemaakt. Ik kwam erachter doordat ik in een ander programma de aangifte nog eens narekende. Ik ben niet bang voor een boete of zo, maar ik vraag naar de kans erop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt er rustig op rekenen dat er nog eens gecontroleerd wordt als er ineens een "raar" verschil in de aangiftes zit. Ik heb ook vragen gehad toen ik ineens van "ongeveer 0 in de aangifte" naar €1000,- bijbetalen ging. En dat was dan nog in mijn nadeel ook...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kans dat de Belastingdienst op uw aangifte terugkomt is te verwaarlozen. In principe heeft de Belastingdienst de mogelijkheid van controle gehad. Alleen als er voor de Belastingdienst een nieuw feit zou zijn, zou de dienst de aangifte kunnen herzien.

Hoe werkt het in de praktijk:
Als een aangifte wordt gecorrigeerd bijvoorbeeld aangifte 2012 en voor 2013 is een aangifte met soortgelijke fout ingediend zal de dienst meestal niet de aangifte 2013 corrigeren. En als deze aangifte definitief is al helemaal niet.

Het bovenstaande wil nog niet zeggen dat u uw aangifte maar moet laten zoals het is. Als u nog geld tegoed zou hebben, zou u daar immers ook achteraan gaan. Eerlijkheid voor alles.

U kunt uw definitieve aangifte eenvoudig nog een keer versturen. Voorwaarde is dat de inspecteur de aangifte conform de ingestuurde aangifte heeft afgehandeld (er is niet gecorrigeerd)

Bellen, brieven schrijven is overbodig. De Belastingdienst ziet de laatste ingestuurde aangifte als een bezwaarschrift en handelt die dienovereenkomstig af. Als de bezwaartermijn van 6 weken voorbij is, zal de dienst de opnieuw ingestuurde aangifte als ambtshalve verzoek tot vermindering (…...) aanslag afhandelen. In praktijk betekent dit hetzelfde als afhandelen als bezwaarschrift. Zo heb ik eens een vergeten vordering Box 3 alsnog opgenomen in de reeds definitieve aangifte en verstuurd. Binnen 3 weken kwam het bericht tot herziening aanslag. Met een logische nabetaling als gevolg.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad mogelijk dat de belastingdienst hierop terugkomt. Als er fouten in de aanslag zijn gemaakt mag de belastingdienst hier zonder discussie op terugkomen. Hieronder meer info..

http://financieel.infonu.nl/belasting/37027-definitieve-belastingaanslag-is-soms-toch-niet-definitief.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ooit fouten gemaakt door mijn saldi te laag op te geven. De belastingdienst heeft dat gecorrigeerd.
Daarna kwam ik na herberekening tot de conclusie dat ze alsnog te weinig hadden gerekend.
Ik heb ze daar op attent gemaakt. Maar aangezien ze al een definitieve aanslag hadden bepaald, besloot de belastingdienst het maar zo te laten.
Dus, je weet maar nooit.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding