Hoeveel loon mag ik krijgen zonder in te leveren op mijn belasting teruggave?

Door gezondheid kan ik op dit moment niet werken. Mijn man heeft een salaris van bijna 2000 euro per maand. Nu krijgen we bijna 2000 euro per jaar terug van de belasting. Ik ong 1300 hij de rest. Nu wil ik 6 uur gaan werken per week. Daar verdien ik ong 10 euro bruto aan. Maar ik wil ook niet inleveren op het geld wat we terug krijgen van de belasting. Iemand enig idee waar ik meer info kan vinden of heeft iemand een richtbedrag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor uw man verandert er niets. De belastingteruggave die hij krijgt – waarschijnlijk vanwege aftrekpost(en) – blijft gelijk. De aftrekpost(en) worden immers in mindering gebracht op zijn inkomen waardoor voor hem minder belasting verschuldigd is.

U bent niet verdienende partner en krijgt de algemene heffingskorting uitgekeerd. Niet de volledige, want deze heffingskorting wordt elk jaar met 6 2/3 % afgebouwd. (is nu 60% van € 2103) Voor 2014 krijgt u als niet verdienenende partner, geboren na 1962, € 1262. In 2024 krijgt u niets meer.

Als u gaat werken hoeft u door de heffingskortingen (algemene heffingskorting en arbeidskorting) geen belasting te betalen tot zo'n € 6200 inkomen per jaar. U zult ongeveer de helft van dit bedrag verdienen, dus stel € 3100. Omdat de algemene heffingskorting in dit bedrag is verwerkt, krijgt u niet nog eens de heffingskorting uitbetaald. U houdt door te gaan werken 'slechts' zo'n € 200 voorlopige teruggaaf over. Daartegenover staan de bruto inkomsten van pakweg € 3100 waarover geen belasting hoeft te worden betaald. Door te werken houdt u nu ruim € 2000 over (3100 + 200 - 1262) Maar komende jaren wordt wat u overhoudt meer.
fisbel