Hoe werkt vermogensrendementsheffing?

Bij de belastindienst staat het volgende:
Over uw belastbaar inkomen uit vermogen betaalt u 1,2% belasting. Dit is opgebouwd uit een voordeel van 4% over de grondslag sparen en beleggen, waarover u 30% inkomstenbelasting betaalt.

Maar ik zou graag een rekenvoorbeeld zien (niet al te lastig, maar wel "reeel").

Laten we de volgende situatie eens zetten. Je wint 10 juli de jackpot van 27.5 miljoen (staat in de planning, zeg maar). Dit wordt weggezet tegen een rente, hoe gaat dit met de belasting e.d.

9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het voorbeeld gaat als volgt.

Je hebt nu niets. Geen spaargeld en geen schulden (dit voor de eenvoud).

Je wint komende week 27,5 miljoen. Die krijg je in één keer op je rekening, zonder dat er kosten of belastingen of wat dan ook wordt ingehouden. Je hebt nu dus 27,5 miljoen.

Verder gebeurt er niets, je hebt geen inkomsten en geen uitgaven (of je uitgaven zijn precies even groot als je inkomsten).

Je zet het geld op een spaarrekening. Die geeft je een kleine rente. Zeg dat je gedurende de rest van dit jaar een schamele 130 duizend euro aan rente ontvangt (ongeveer 1% rente op jaarbasis, een krap half jaar rente).

Op 1 januari 2015 heb je dus een totaal vermogen van 27,630 miljoen euro. En dat is het enige dat telt, want 1 januari is de peildatum voor de belastingen.

In je aangifte over 2014 betaal je nog geen vermogensrendementsheffing. De peildatum is immers 1 januari 2014, en toen had je nog niets. Dus als je begin 2015 aangifte doet over het jaar 2014, had je nog nul vermogen, en betaal je geen vermogensrendementsheffing.

Begin 2016 is het anders. Dan doe je aangifte over het jaar 2015, met 1 januari 2015 als peildatum. Op die peildatum bezat je 27,63 miljoen euro. Daar trek je de vrije voet van ongeveer 21 duizend euro van af. Restant, even afgerond, 27,609 miljoen euro.

De belastingdienst doet net of je over dat bedrag een rendement van 4% haalt. Dat is het vermogensrendement. En over die 4% betaal je 30% vermogensrendementsheffing. Je betaalt dus 30% van 4% van 27,609 miljoen. Ofwel, eenvoudiger: je betaalt 1,2% van 27,609 miljoen (want 30% van 4% is 1,2%).

1,2% van 27,609 miljoen is ruim 331 duizend euro. Dat is het bedrag dat je begin 2016 zult moeten betalen omdat je op 1 januari 2015 zoveel vermogen had.

9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp, moet je dus eigenlijk zorgen dat je een rente haalt van méér dan 1.2% op je totaal bedrag omdat anders door de vermogensrendementbelasting je vermogen blijft afnemen?
Thecis
9 jaar geleden
Prima uitleg trouwens, dank.
Het gaat inderdaad even om de "gemakkelijke" uitleg. Ondanks dat die 27.5 miljoen in de planning staat, zou het natuurlijk nog kunnen zijn dat het leven een tikkeltje anders loopt...
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij een rente van 1,2% speel je quitte. Je krijgt dan 1,2% rente en je betaalt 1,2% vermogensrendementsheffing. Op één puntje na: de vrijstelling voor de vermogensrendementsheffing van ongeveer 21 duizend euro. Over dat bedrag krijg je wel rente maar betaal je geen vermogensrendementsheffing. Afgezien daarvan blijft je vermogen dan hetzelfde. Althans, uitgedrukt in euro's. Aangezien we een inflatie hebben zal die gelijk blijvende hoeveelheid euro's toch geleidelijk minder waard worden.
Thecis
9 jaar geleden
Nogmaals dank