Moet een ANBI BTW betalen over kaartverkoop van een congres? Geen Winstoogmerk

Wij zijn een internationale organisatie met een nederlandse afdeling, die als ANBI geregistreerd staat. Wij organiseren een congres met hoge kosten, dus verkopen wij kaartjes om de kosten te dekken, zonder winstoogmerk. Moeten wij daar BTW over betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Dat je een Ambi bent wil nog niet zeggen dat je over sommige diensten geen btw hoeft te betalen.

Antwoorden (2)

Of er BTW in rekening moet worden gebracht hangt af van de te verlenen prestatie, en niet van de ANBI status.

Congressen zijn in principe BTW belast, tenzij sprake is van een van BTW vrijgestelde dienst (bijv in het kader van een opleiding).

Bij twijfel of de prestatie wel of niet BTW belast is, zou ik contact opnemen met de belastingdienst of met een boekhoudkantoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de organisatie BTW plichtig is, dan dient over deze dienst ook BTW afgedragen worden.
Het is gemakkelijker om achteraf BTW terug te vragen, dan om gekeerd.

Zorg dat je BTW plichtigheid vooraf geregeld hebt met de belastingdienst.
Met 1 telefoontje heb je een beslissing van de belastingdienst.

Als het de eerste keer is dat de organisatie BTW gaat inhouden, dan is het hele andere kwestie, dan wordt het een hele andere vraag.