Bestaat er vrijstelling premies volksverzekeringen over het in het buitenland ontvangen loon uit arbeid?

Ik ga in het buitenland wonen en werken (loondienst). Ik kies ervoor om in Nederland belasting af te dragen (Box 1). Vraag is of ik ook premies volksverzekeringen afdraag want deze worden al immers in het buitenland ingehouden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als u geheel in het buitenland woont en werkt dan bent ook niet meer in Nederland verzekert voor de volksverzekeringen. U bent dan ook in het buitenland verzekerd.

Om te voorkomen dat u over uw inkomen wel de volkspremies berekend worden, dient u het aan te geven bij de belasting aangifte.

Dus ja deze vrijstelling bestaat.

In het aangifte programma staat deze mogelijkheid na box 1, 2 en 3.
Daarna komt de aftrekposten en daarna Vrijstellingen en verminderingen.
Deze pagina gaat over inkomen in het buitenland.
De eerste gaat of de volksverzekeringen in het buitenland.
De tweede gaat over inkomstenbelasting in het buitenland.
En de derde gaat over Belgie. Maar dat is in uw situatie niet van toepassing. Omdat het gaat om inkomsten uit overige werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
carsrac:
Omdat TS spreekt over het keuzerecht doelt hij op de papieren M-aangifte. (in het jaar van emigratie) In de M-aangifte die uitsluitend op papier kan worden ingediend kunnen 2 vrijstellingen worden aangegeven over de periode dat men in het buitenland woonde en werkte. 1 van deze vrijstellingen is inderdaad de vrijstelling vanwege premies die in de buitenlandse periode niet meer verschuldigd zijn. N.B: Als johni gedurende het gehele jaar in het buitenland woont en daar premies betaalt is er GEEN keuze meer mogelijk. ALS er nog inkomen uit Nederland is bijvoorbeeld Box 3 of Eigen Woning wordt zij / hij buitenlands belastingplichtig. In de aangifte voor buitenlandse belastingplichtingen worden bij vrijstellingen drie mogelijke vrijstellingen genoemd, te weten:
a. Verliezen uit vorige jaren.
b. Voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
c. Voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet