Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel spaargeld mag je hebben om in aanmerking te komen voor huurtoeslag?

Momenteel ontvang ik huurtoeslag. Vanwege scheiding is er een flink bedrag uitgekeerd van de hypotheekverzekering. Hoeveel spaargeld mag ik hebben zonder dat de huurtoeslag in gevaar komt? En wordt daarbij ook het spaargeld van mijn kinderen gerekend?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
943

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor een alleenstaande is het maximum vermogen (spaargeld) € 21.139 per jaar. Hierbij wordt het spaargeld van minderjarige kinderen meegeteld. Als u gescheiden bent telt normaliter de helft van het spaargeld van de minderjarige kinderen mee. Voor uw ex de andere helft.

Als u het bedrag dit jaar op uw rekening heeft gekregen heeft u het gehele jaar nog recht op huurtoeslag. De eerstvolgende peildatum Box 3 (vermogen) is immers pas op 1 januari 2014. Maar als het spaargeld dan hoger is dan bovengenoemd bedrag zult u de huurtoeslag moeten stopzetten.

N.B: als u net boven deze grens uitkomt kunt u misschien in dit jaar nog een aantal uitgaven doen waardoor u onder de maximumgrens voor de huurtoeslag uitkomt.

Toegevoegd na 15 minuten:
In het IB-progamma van de Belastingdienst over het spaargeld van minderjarige kinderen het volgende te lezen:
Bent u in .... gescheiden en niet meer het hele jaar elkaars fiscale partner? Geef dan de helft van de bezittingen van uw kinderen aan. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de helft van de bezittingen van deze kinderen aan.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het IB-prgramma geeft over het vermogen van minderjarige kinderen het volgende aan:
Bent u in 20.. gescheiden en niet meer het hele jaar elkaars fiscale partner? Geef dan de helft van de bezittingen van uw kinderen aan. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de helft van de bezittingen van deze kinderen aan.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding