Waarom drukken ze niet meer geld?

Antwoord: omdat het dan niks meer waart is!
Vraag: Dan kan je toch later weer minder doen?
Uitge...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/regering-gewoon-geld-drukken-kort.26988
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doe ik al jaren in mijn schuur :) sst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad weer zo'n dubbele vraag

Antwoorden (5)

dan word het minder waard. Vraag en aanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amerika drukken ze zoveel geld als ze willen... Daar draait de drukpers altijd.
Je kunt je voorstellen dat dit natuurlijk niet alleen maar positieve gevolgen heeft.
En bovendien, tegenwoordig gaat bijna alles via je bankpasje of internet en biljeten en munten zijn steeds minder nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zetten er net zo eenvoudig een nulletje achter...
Bankbiljetten vertegenwoordigen slechts de tegenwaarde in goud.
De uitgever van de biljetten, in Nederland de nederlandse bank heeft die goudvoorraad gedeeltelijk in eigen beheer en voor een heel groot gedeelte in Fort Knox in America.
De praktische reden hiervoor is dat grote betalingen van de ene natie naar de andere, dan slechts een administratieve handeling is.
Er zijn echter meer biljetten in omloop dan er goudvoorraad in het bezit is van de nederlandse bank.
Door de drukpersen te laten draaien, zonder dat er voldoende goud tegenoverstaat resulteert uiteindelijk in devaluatie van de munteenheid die is uitgegeven.
Zo zijn er voorbeelden te over van valuta die dusdanig gedevalueerd zijn dat, stel dat we praten over de Euro, er op een gegeven moment wel een miljoen euro voor een brood betaald moet worden.
Onbeperkt biljetten drukken is dus geen oplossing voor het oplossen van een geldprobleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies waarvoor in de VS de Ferderal Reserve bank is ingericht. Wij hebben in Europa de ECB. De hoeveelheid geld in omloop wordt continue gemeten en gemanaged evenals de (rente)tarieven. De basis daarvoor is allang geen goud meer maar het Bruto Nationaal Product van een land (of handelszone). Er worden gemiddeld net zoveel bankbiljetten gedrukt als er in de ovens gaan.

Tijdelijk extra geld wordt dus uitgegevn door de FED of de ECB met voorwaarden waarop het weer terug moet zijn (anders krijg je geldontwaarding=inflatie) en tegen welk tarief.

Eigenlijk precies zoals jij zegt in je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De relatie biljetten en de waarde van het goud is allang losgelaten. Economen houden nog steeds de theorie aan van Fisher waarbij MxV=PxV (M=geld;V=omloopsnelheid;P=prijsniveau;T=handelsniveau, of aantal transacties) Deze theorie gaat er van uit dat als de transacties en de omloopsnelheid gelijk blijft het prijsniveau en dus de inflatie moet toenemen met meer biljetten. Een te hoge inflatie is weer slecht voor de concurrentiepositie en stijgende binnenlandse prijzen tov de buitenlandse prijzen.