kan ik hypotheekrenteaftrek krijgen als ik op bonaire woon?

huis in nl op eigen naam met hypotheek, zelf wonen in bonaire
(speciale gemeente nl) in een huis welk niet op mijn naam staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat u uw woning in Nederland wilt aanhouden om er bij een tijdelijke terugkeer of na een definitieve terugkeer, weer in te gaan wonen. In dat geval kan de woning in Nederland als eigen woning worden aangemerkt, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan:

Voordat u emigreerde was de woning ten minste 1 jaar uw hoofdverblijf en uw eigendom
De woning is tijdelijk niet uw hoofdverblijf
De woning mag niet worden verhuurd
U mag samen met uw partner geen andere woning in Nederland in eigendom hebben
Fiscale gevolgen
Als u voldoet aan de voorwaarden dan is de 'uitzendregeling' van toepassing. De woning blijft voor u als eigen woning aangemerkt. De belastingheffing vindt, op uw verzoek, plaats in box 1. Voor deze woning moet u een eigenwoningforfait aangeven van 0,9% van de WOZ-waarde. U blijft recht houden op de aftrek van de (hypotheek)rente in verband met de woning. Er zijn wel speciale regels van toepassing over hypotheekrenteaftrek als u in het buitenland woonachtig bent.

http://www.mijngeld.nl/wonen/naar-het-buitenland-voor-langere-tijd
http://www.rnw.nl/nederlands/article/wonen-het-buitenland-onroerend-goed-nederland