Wordt een medewerker van de belastingdienst ontslagen wanneer hij klusjesmannen of schilders zwart betaalt?

Ik ken een medewerker van de Belastingdienst die wel eens klusjesmannen en schilders zwart betaalt. Ik heb hem wel eens daarop aangesproken maar het werd afgedaan met: ach veel mensen betalen hun werkster ook zwart. Ik vind toch dat dit niet klopt en dat heb ik hem ook gezegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwart betalen is geen probleem.... degene die het geld zwart ontvangt is degene met een probleem. Hij moet zijn inkomsten bij de belasting opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Brainless. Inderdaad. Ik vraag me af of in feite zwart betalen bestaat.
Het is wel zo dat als je zonder factuur iets goedkoper krijgt of je dan niet op je klompen kunt aanvoelen dat de ontvanger de inkomsten verzwijgt. Dus je geeft a.h.w. gelegenheid.

Antwoorden (4)

Beste gast19661 :)

Het gaat hier niet zozeer om de medewerker van de belastingdienst die voor de geleverde diensten betaalt, maar om degene die zijn inkomsten niet aangeeft. Als, in een omgekeerde situatie, die belastingdienstmedewerker zélf zwart bijklust en het komt aan het licht via een controle ter plekke, heeft hij wat uit te leggen. Gebleken en bewezen fiscale delicten worden belastingdienstmedewerkers zeer zwaar aangerekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen mag een bepaalde bedrag bijverdienen. Gaat een medewerker van de BD hier overheen of zijn 'personeel' zal hij hier over worden aangesproken. Wordt het bedrag (belachelijk) volgt er op staande voet ontslag.
Het probleem is echter om alles te bewijzen. Er staat niets op papier!

Toegevoegd na 1 minuut:
Belachelijk hoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is duidelijk. Als het feit ook duidelijk is dan is het station van de bewijsvoering niet meer aan de orde. Immers als er niets te bewijzen valt houd het op.
Maar. Van een ambtenaar mag je verwachten dat hij/zij niet meegaat in het circuit van zwartgeld ontvangen of betalen. Hij/zij wordt geacht, op grond van zijn/haar eed/gelofte , getrouw zijn/haar werk te verrichten. Doet hij/zij dat niet en tegen de lamp loopt dan is het risico van een berisping, inleveren van verleende faciliteiten of zwaarder b.v. terugzetting in rang met het daaraan gekoppelde salaris en zelfs ontslag een reële mogelijkheid. Maar daar komt wel wat bij kijken. Ambtenaren gerecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder bedrijf heeft geschreven en ongeschreven gedragscodes.
De situatie die u schetst, valt daar ook onder.
Dit is een reden voor staande voet ontslag, als het te bewijzen is.
Hiervoor zijn allerlei mogelijkheden in de handel voor.
suc6