Als je vakantiedagen omzet in geld (restanten) en vakantiegeld samen in 1 keer opneemt is dit belastingtechnisch nadelig?

Ik heb voor dit jaar 1 vakantiedag opgenomen, komende jaar hou ik er 14 vakantiedagen over (van de 15). In januari wil ik mijn opgebouwde vakantiegeld en vakantiedagen in 1 keer opnemen. Is dit wel verstandig? of kan ik beter mijn vakantie dagen opnemen en daarna de vakantiegeld (belastingtechnisch bekeken).
De toegekeerde vakantiedagen in geld (naast het huidige vakantiegeld) wordt zwaar belast (belasting) is mij door iemand verteld.
De redenen is dat ik van werkgever wil veranderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je vakantiedagen worden niet zwaarder belast dan je 'gewone' salaris. Maar er is een klein risico: Je loonbelasting wordt in stappen geheven. Naarmate je meer gaat verdienen betaal je voor elke euro die je boven een bepaalde grens zit, meer belasting. Dus je vakantiedagen vallen altijd in de hoogste belastingschaal voor jouw salaris. En in sommige gevallen kan het zo zijn dat het geld voor je vakantiedagen net boven devolgende schaal uitkomt, waardoor je naar verhouding veel belasting betaald over je vakantiedagen-geld.

De grenzen voor de verschlilende schalen kan je hier vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_op_de_loonbelasting_1964
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of je het in één keer of gesplitst opneemt, maakt niets uit. Het maakt ook niet uit of het 'vakantiegeld', 'vakantiedagen', 'bonus' of gewoon salaris heet. Waar het om gaat is wat je totaal in een jaar verdient en daar betaal je belasting over volgens het zogenaamde schijventarief.

Vakantiedagen opnemen in tijd is alleen gunstig als je met die tijd ook iets wil doen. Doelloos thuis zitten levert altijd minder op dan uitbetaalde vakantiedagen.
paulus811
14 jaar geleden
In de meeste C.A.O s staat dat je te minste 2 weken (10 dagen ) aaneengesloten vacantie moet opnemen per jaar.
De rest wat overblijft aan vacantie dagen mag worden uitbetaald,als de werkgever er mee akkoord gaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij ontslag is het hele tegoed direct betaalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenwettelijke vakantiedagen mogen alleen uitbetaald worden dat is 4 keer de arbeidsduur per week. De rest mag uitbetaalt worden, deze 4 weken niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist
De oorzaak van de zwaardere belasting van dit soort extra uitkeringen is de overhevelingstoeslag. Dit is een compensatie die is ingesteld omdat een aantal premies die ooit door de werkgever betaald werden daarna door de werknemer betaald moesten worden. De overhevelingstoeslag zorgt ervoor dat je belastbaar inkomen lager wordt. Deze korting wordt berekend over je standaard jaarsalaris. Op alles dat je meer verdient is de korting niet van toepassing waardoor je er meer belasting over betaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt

A. Door de loonheffingskorting (ook wel aanrechtpremie genoemd) Iedere werkende Nederlander heeft recht op een loonheffingskorting van € 2.007,00 per jaar. Dit wordt verdeeld over 12 maanden (of in het geval van een 4 weken betaling 13 maanden). Waarbij als de ene partner het betaald en de andere niet werkt dit gestrort krijgt van de overheid (als die persoon geboren is voor 01 01 1971, anders wordt het met een paar procent per jaar opgeheven). Daardoor lijkt het alsof vakantiegeld etc zwaarder belast wordt, dat is dus niet waar, er gaat alleen geen korting meer af.
B. Door extra betaling kun je net in een anedere belastingschijf komen waardoor het bovenvetallige deel dus wel extra belast is.

Belastingtechnisch maakt het dus niet uit of je het in porties of in 1 keer doet binnen een jaar, ze kijken naar je jaarinkomen.