Kan een Formulier Wereldinkomen worden aangevraagd bij de Belastingdienst?

Een Formulier Wereldinkomen wordt normaal gesproken toegestuurd door de Belastingdienst. Kan het ook worden aangevraagd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, je kunt alle formulieren die je toegezonden krijgt ook aanvragen. In dit geval hoort de belastingdienst dat automatisch te doen, want er moeten toeslagen verrekend worden. Ze zijn op de hoogte van die toeslagen en dus ook dat je zo'n formulier nodig hebt.

Als er ergens iets misgegaan is, b.v. met post.nl, kun je net zoals bij alle andere formulieren, gewoon even bellen, en dan sturen ze je zo'n formulier toe.
Telefoon: 0800 - 0543 (gratis)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten aanzien van iemand die in Nederland binnenlands belastingplichtig is, is het inkomen voor de belastingdienst eenvoudig vast te stellen omdat voor de inkomenstenbelasting toch al opgave moet worden gedaan van het wereldinkomen.

Voor iemand die niet in Nederland woont geldt dit niet. Om het wereldinkomen vast te kunnen stellen van mensen die niet in Nederland wonen maar die wel recht hebben op een inkomensafhankelijke toeslag of die een inkomensafhankelijke bijdrage moeten betalen, wordt ook aan die mensen gevraagd om opgaaf te doen van het wereldinkomen.

U ontvangt een opgaaf wereldinkomen als u of uw partner buiten Nederland woont en een toeslag ontving van Belastingdienst/Toeslagen, zoals zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag. Of omdat u of een gezinslid buiten Nederland woonde en een buitenlandbijdrage Zvw betaalde aan het College voor zorgverzekeringen (CVZ).

Als u geen formulier ontvangen hebt (en wel een toeslag) doet u er verstandig aan het formulier aan te vragen.
NB: Met de Opgaaf wereldinkomen doet u geen aangifte voor de inkomstenbelasting.

Zie: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/2147/formulieren-opgaaf-wereldinkomen-2011-verzonden
fisbel