Kan ik geld terug krijgen van de belastingdienst als ik werkloos ben geweest?

In april en mei 2010 was ik werkloos. Door heel wat gedoe en problemen heb ik destijds geen uitkering gekregen hiervoor. Kan ik op een of andere manier toch nog geld terug krijgen via de belastingdienst omdat ik destijds 2 maanden bij huis zat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (6)

Niet waarschijnlijk, zijn 2 verschillende instanties. Bij de uitkering gaat het om een recht (al dan niet gegeven) en bij de belasting gaat het om een plicht. Aangezien jij 2 maanden werkloos thuiszat en waarschijnlijk ook geen belasting hebt afgedragen, is de kans nihil dat je van de Belangstingdienst geld terugkrijgt (waarvan?). Beter kan je het niet verkrijgen van die uitkering aan gaan vechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Ik ben zo vrij voor dit antwoord een minnetje te geven.
Zie het antwoord van nielx en mijn reacties op de antwoorden van anderen.
Nee, je hebt toen ook niets betaald, dus krijg je ook niets terug, het enige waar je recht op had, was de zorgtoeslag, ook door de belastingdienst uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Een wijdverbreid misverstand:
Geen belasting betaald - geen teruggave mogelijk. Laat dit in zijn algemeenheid zo zijn.
Bij de persoonsgebonden aftrek werkt het echter net weer even anders. Denk aan de TSZ-regeling bij aftrek specifieke zorgkosten. Maar ook de door te schuiven persoonsgebondenaftrek in vorige jaren. Deze laatste aftrek is overigens alleen mogelijk als het belastbaar inkomen op € 0 uitkomt en de aftrekpost niet of onvolledig is verzilverd. En dan hebben we het niet eens over ondernemers (of particulieren) die een negatief inkomen hebben.
Het gaat om de vraag of uw andere werkgevers van 2010 teveel belasting ingehouden kunnen hebben. De vraag of u 2 maanden geen uitkering hebt gehad is daarvoor niet zozeer van belang. En normaliter houden de andere werkgever(s) meer belasting in omdat de loonheffingskorting per maand wordt berekend alsof u een heel jaar zou werken.
Als u niet het hele jaar werkt, bijvoorbeeld omdat u later in het jaar met een baan begint of omdat u vakantiewerk doet, houdt uw werkgever meer belasting in dan u uiteindelijk bent verschuldigd. U kunt dan na afloop van het jaar de te veel betaalde belasting terugvragen.

U kunt daarvoor gebruikmaken van het aangifteprogramma
dat u kunt downloaden van www.belastingdienst.nl. U kunt ook een T-biljet bestellen via de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. (gratis nummer)

Vraag via de belastingtelefoon na of voor u alle omstandigheden aanwezig zijn om voor belastingteruggaaf in aanmerking te komen.
Het is dus wel mogelijk, maar bel voor uw individuele geval voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Als u niet het hele jaar werkt, bijvoorbeeld omdat u later in het jaar met een baan begint of omdat u vakantiewerk doet, houdt uw werkgever meer belasting in dan u uiteindelijk bent verschuldigd. U kunt dan na afloop van het jaar de te veel betaalde belasting terugvragen. Dit gedeelte van het antwoord - prima. -----------------------------------------------------------------
Minder juist uw opmerkingen over:
2 maanden geen inkomen. Niet van belang ???
Denk aan de heffingskortingen (algemene heffingskorting op jaarbasis) T-biljet - zie hieronder Belastingtelefoon bellen? Hier kan worden volstaan met het invullen van de inkomensgegevens en de betaalde belasting in het programma en de evtl. teruggave rolt er zo uit.
Nog beter: even de VIA downloaden en het belastingresultaat is per direct te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fisbel, Misschien staat het er inderdaad wat ongelukkig over die uitkering. Maar ik had dat geschreven naar aanleiding van de antwoorden daarboven, waarbij restitutie afhankelijk werd gemaakt van (betaalde belasting?) bij een uitkering. De mogelijk oorzaak van teveel betaalde belasting heb ik daarachter gezet.
Sommige mensen vinden het nog steeds prettig om iets op schrift (T-biljet) in te vullen. Dus om die mogelijkheid achterwege laten vind ik niet juist.
Zo op zich genomen lijkt een teruggave inderdaad wel vanzelfsprekend. Maar mijn ervaring is dat bij zeer weinig informatie er soms addertjes onder het gras zitten die in een gesprek duidelijker worden. Dit om teleurstelling en onbegrip te voorkomen. Zeker voor mensen die niet thuis zijn in de belasting wereld.
Als u de andere maanden wel in loondienst bent geweest is er waarschijnlijk teveel loonheffing ingehouden.

Het meest eenvoudige is om het aangifteprogramma van de Belastingdienst te downloaden en in te vullen. Het programma geeft dan aan of en hoeveel u terugkrijgt. U kan dan beslissen om de aangifte in te sturen.

Heeft u al belastingaangifte over 2010 gedaan dan heeft u - als u alles juist ingevuld heeft - al gekregen waar u recht op had en valt er niets meer te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Prima antwoord. J
uist omdat er 2 maanden geen inkomen is geweest zal er zeer waarschijnlijk door de werkgever teveel belasting zijn ingehouden. Immers; de inhouding vindt plaats op jaarbasis.
Stel u kwam voor 2010 niet in aanmerking voor een verplichte aanslagen daarom stuurde de belastingdienst u geen aangifte biljet, dan zou ik u aanraden om een t-biljet in te dienen. Wellicht hebt u omstandigheden waardoor u toch teveel hebt betaald in de overige maanden, dat u wel inkomen had. Misschien had u wel bijzondere uitgaven, die aftrekbaar zijn? Nee hebt u, ja kunt u krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Aangifte doen: ja.
Maar dan niet met een T-biljet want dat bestaat niet meer.
Nee, het is niet mogelijk om belasting terug te krijgen omdat je thuiszat zonder werk en zonder uitkering.
Normaal zou je een uitkering krijgen ter vervanging van je inkomen en leefkosten kun je niet declareren bij de belastingdienst. Dus via de belastingdienst zal je niets terug kunnen vragen.

Ik vraag me af of er geen andere mogelijkheid voor inkomen was geweest, zoals via de gemeente?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dianaf. U gaat er kennelijk vanuit dat de vraagsteller het hele jaar niets heeft verdiend. Dat blijkt zeker niet uit de vraagstelling. De persoon was 2 maanden zonder inkomen. De rest van het jaar lijkt hij wel inkomen te hebben gehad. In de reeds gegeven antwoorden zijn terechte (eventuele)mogelijkheden aangekaart om geld terug te vragen. Nogmaals: nee heeft ie, ja kan ie krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de vraag gelezen als: ik heb geen inkomen gehad in die periode van 2 maanden. Kan ik op een of andere manier nog geld terugkrijgen voor die twee maanden omdat ik geen werk en uitkering had? Dus als een soort compensatie, een extra aftrekpost of korting. Het antwoord daarop is nee.
Maar inderdaad op jaarbasis is het mogelijk dat hij nog wel terug krijgt, omdat hij bij een volledig jaar in loondienst in een hogere schaal zou vallen dus dan teveel loonbelasting afgedragen zou hebben.