Hoe kun je een belastingteruggave het gemakkelijkst zelf regelen?

Mijn Franse vriendin heeft een seizoen in Amsterdam gewerkt, in een Ierse pub.
Nu heeft haar werkgever haar verteld dat ze een grote som van de betaalde belasting terug kan krijgen.

Hoe regel je zoiets, van de website van de belastingdienst word ik niet veel wijzer en ik ben niet zo thuis in de belastingwereld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Geen idee hoe je deze belastingteruggave regelt. Waarom heeft de werkgever niet de loonheffingskorting toegepast? Vreemd, want hij geeft wel belastingadvies. Maar zie hieronder: maar even de Belastingtelefoon - afdeling buitenland bellen.

Het beste antwoord

Het is helaas niet zo eenvoudig als dat de kroegbaas het stelt. (Het hangt ook heel specifiek af van de situatie dus het is eigenlijk ook geen goede goeievraag vraag, maar ik doe mijn best).

Over het algemeen geldt dat mensen recht kunnen hebben op Belastingteruggaaf als ze slechts een gedeelte van het jaar gewerkt hebben, of als ze sterk wisselende inkomens hebben gehad. Of ze hebben recht op bepaalde aftrekposten (zoals studiekostenaftrek).

Dit komt door de manier waarop het belastingsysteem werkt. De werkgever houdt maandelijks een deel van de belastingen in op het loon, volgens een tabel die er vanuit gaat dat iemand dat loon elke maand verdient. De vuistregel is: als iemand op jaarbasis minder dan 6000 verdiend heeft, of in één van de maanden minder dan 500, dan is er teveel ingehouden.

Nu komt hier het lastige: iemand die een heel jaar belastingplichtig in Nederland is geweest, heeft recht op de algemene heffingskorting van €2033 (in 2012), dat is een bedrag dat men van het te betalen belastingbedrag af mag trekken (daar komt die €6500 belastingvrij vandaan). Maar nu komt het, als iemand niet het hele jaar in Nederland heeft gewoond en gewerkt dan heeft die persoon daar geen recht op. In dat geval geldt dus gewoon het schijventarief. Omdat dat in sommige gevallen heel vervelend uitpakt, kan die persoon wel kiezen om als binnenlands belastingplichtig aangemerkt te worden.

Maar als je het hele jaar belastingplichtig in Nederland bent, dan moet die persoon ook het inkomen uit het buitenland meerekenen. Hierbij gelden wel regels over het niet dubbel hoeven betalen van sociale premies en dubbele belastingen, maar het wordt dan opeens een iets ingewikkeldere situatie. Als jij geen verstand van belastingen hebt, en je wilt je er ook niet in verdiepen dan wordt het formulier een hele worsteling

Wat kun je doen: jij kan met het
aangifteprogramma een proefberekening doen. Krijgt zij geld terug? Dan kan zij bij de belastingtelefoon een M-biljet aanvragen (ja: dat wordt met potlood en gum 103 vragen invullen ;-)) Let wel op waar je aan begint: als je het formulier aanvraagt dan moet je het invullen. Kijk dus wel of het nog zin heeft als jij het formulier alsnog door een expert in moet laten vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een plus. Invullen van de M-aangifte kost zo € 100 tot € 200. Ook al hoeven maar een paar van de 103 vragen te worden ingevuld.

Andere antwoorden (1)

Als ze een Nederlands BSN heeft, kan zij gewoon via een T-formulier teruggave vragen. Formulier kan je opvragen via de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
T formulieren: dan heb je het over aangifte 2009 of eerder!
Nee, de vriendin zal het P-formulier moeten bestellen.
Een lijvig boekwerk met een nog omvangrijkere toelichting. Niet te doen voor iemand die slechts Frans spreekt. Voor de eenvoud zou ik eerst eens even nagaan of digitale aangifte niet mogelijk is. Toch maar de verfoeide Belastingtelefoon bellen. Afdeling Buitenland moet hier verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Inekris en @fisbel: als het om het jaar van migratie gaat, dan moet die persoon het M-formulier invullen. Dat moet inderdaad aangevraagd worden bij de Belastingtelefoon maar: aanvragen betekent invullen. Als het geen of weinig zin heeft dan zou ik er niet aan beginnen.
fisbel
12 jaar geleden
Nielx: Ik lees niets van (e)migratie, maar het zou kunnen. En dan moet die ingewikkelde papieren M-aangifte worden ingestuurd. Met evtl verrekening van sociale premies. Het kan natuurlijk wel gaan om een paar honderd euro belasting die je terug zou kunnen krijgen. Te ingewikkeld voor deze laagdrempelige site. En dan ontbreken ook nog eens allerlei belangrijke gegevens.