Wat is het verschil tussen aanspraak en een vrijstelling binnen de belasting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een aanspraak is een recht om na verloop van tijd of onder een voorwaarde 1 of meer uitkeringen of verstrekkingen te krijgen. Een aanspraak behoort in het algemeen tot het loon, maar kan ook geheel of gedeeltelijk zijn vrijgesteld. Als de aanspraak is vrijgesteld, is de uitkering die voortvloeit uit die aanspraak in het algemeen belast.
Voor aanspraken die tot het loon behoren, geldt in het algemeen dat de uitkeringen zijn vrijgesteld. Dit kan anders zijn bij een recht op periodieke uitkeringen.

Dit zijn enkele hoofdzaken. Meer gedetailleerde informatie over het soort aanspraak en wat wel of niet is vrijgesteld, vindt u in de bijgaande link van de Belastingdienst.
fisbel