Huursubsidie; hoeveel kan ik krijgen?

Ik heb van mijn verhuurder een specificatie van de 'servicekosten' gekregen, deze bestaat uit 15 verschillende componenten.
Echter wanneer ik huurtoeslag ga aanvragen via het programma van de belastingdienst, moet ik uit deze 15 componenten kiezen welke er in de 4 verschillende subgroepen behoren.

Deze 4 subgroepen zijn:

- Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
- Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
- Huismeesterkosten
- Kapitaal- en onderhoudskosten voor dienst- en recreatieruimten

De 15 componenten die zijn gespecificeerd zijn:
- Kabeltelevisie
- Schoonmaak gemeenschappelijke ruimten
- Glazenwassen
- Administratiekosten
- Inventaris/ Stoffering gemeenschappelijke ruimten
- Bijdrage beheer bewoners
- Verwarming
- Water
- Elektra
- Elektra gemeenschappelijke ruimten
- Servicefonds
- Kleine herstellingen fonds
- Leefbaarheidsfonds
- Vuilafvoer
- Kosten leegstandderving

Sommige kan ik zelf wel invullen, maar ik weet niet precies welke waar nou horen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het spreekt vrijwel voor zich:

A. Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
Je hebt een kopje "Elektra gemeenschappelijke ruimten"

B. Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
Je hebt een kopje "Schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimten"

C. Huismeesterkosten
Als er een persoon is die het beheer over het gebouw heeft, dan kan je de kosten daarvan opvoeren. Heb je zo iemand? Dan gaat het waarschijnlijk om de post 'bijdrage beheer bewoners.' Als je van een particulier huurt dan heb je vaak geen huismeester.

D. Kapitaal- en onderhoudskosten voor dienst- en recreatieruimten
Deze is het minst duidelijk, maar volgens mij gaat het om de stofferingskosten van de gemeenschappelijke ruimten. Kijk voor de uitleg van de andere servicekosten in je huurovereenkomst. Misschien kan je hier nog wat bij optellen.

Let er bij het bovenstaande op dat je per categorie maximaal 12 euro mag invullen bij de aanvraag van de toeslag. Je mag dus ook niet middelen (dus als je voor categorie A 18 euro betaald en categorie B 6, dan mag je niet bij A en B 12 euro invullen). Ook: posten die niet in de categorieën staan (zoals verwarming), mogen ook niet ingevuld worden.

Verder: je hebt wel heel veel verschillende posten. Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen. Waarschijnlijk probeert je verhuurder een extraatje te verdienen uit je huur. Let erop dat voor servicekosten geldt dat je jaarlijks een specificatie zou moeten ontvangen. Het kan ook geen kwaad om eens in de documentatie van de huurcommissie te controleren of de servicekosten die jij betaald mogen. De huurcommissie is een onafhankelijk orgaan dat controleert of verhuurders zich aan de regels houden. Zij doen desgewenst ook (bindende) uitspraken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de leegstandskosten. Deze lijken mij per definitie niet bij servicekosten te mogen horen.

Tot slot: het is geen huursubsidie, maar huurtoeslag. Het heette huursubsidie toen het uitgekeerd werd door het minister van VROM. Tegenwoordig doet de belastingdienst dit en heet het huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat in ieder geval niet bij de huursubsidie hoort zijn; verwarming, water, elektra en kabeltelevisie. De rest die tel je op en heb je een bedrag voor je service kosten.