Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Inkomstenbelasting en algemene heffingskorting?

Beste Lezer,

Mijn partner heeft een brief van de belastingdienst gekregen waarin staat dat hij waarschijnlijk recht heeft op een bepaald bedrag omdat hij teveel belasting zou hebben betaald in 2009.

Nu is dat allemaal leuk en aardig maar omdat ik de belastingdienst niet zo vetrouw de volgende vraag:

Is het mogelijk dat mijn partner recht heeft op dit bedrag ondanks dat ik de algemene heffingskorting ( ivm minst verdienende partner) aan heb gevraagd en uitbetaald heb gekregen over dat jaar?

Vriendelijk bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
748

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Jaren geleden heb ik ook zo'n episten van hen gehad, waarin sprake was van ongeveer 60 gulden,. Het werden er uiteindelijk ruim 600 die ik terug kreeg, maar vanaf die tijd wordt je wel geacht elk jaar aangifte te doen. Als je dat niet erg vindt, zou ik zeggen: Doen! Het heeft mij duizenden euro's opgeleverd,iets waarvan ik anders niets had teruggekregen.
Ook mijn partner werkte toen nog en kreeg ook heffingskorting, hoewel ik niet weet of het toen ook al zo heette.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een aanvulling op je antwoord want het is niet zo dat je dan altijd je aangifte moet doen elk jaar. Is het zo dat je in twee of drie jaar niets terug krijgt,maar ook niets hoeft te betalen dan krijg je van de belastingdienst een schrijven dat je geen aangifte meer hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zo'n brief moet je je niet veel aantrekken, want het betekent dat je het vorig jaar niet hoefde bij te betalen dus niet aangifteplichtig was.
Vaak kun je dan wel geld terug krijgen.
Dus een proefaangifte (laten) maken en kijken of het wat oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Maria 16, aan gezien ik daarna elk jaar geld terug ontving, heb ik DIE brief dus nooit gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd,maar ik zou alsnog aangifte doen,maar eerst een proefaangifte zoals hajete als schrijft.
De hoogte van de teruggave AHK van de minst of niets verdienende partner is afhankelijk van wat de meest verdienende uiteindelijk aan belasting over dat jaar verschuldigd is.
De teruggave AHK aan minstverdiener mag namelijk niet meer zijn dan uiteindelijk door de meest verdienende partner is verschuldigd.
Wat hij/zij verschuldigd is, weet je pas na aangifte (als dat zinvol is).
Dus altijd doen, want ik denk dat het voordeliger is
als de ander aangifte doet.
Bereken het eerst zelf, maak de proefaangifte en doe dat ieder jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dit eenvoudig testen door een aangifte te doen op de pc... Er wordt dam uitgerekend of dat kan... Is het niet zo hoef je de aangifte ook niet te verzenden!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding