Hoe zit het bij de belasting met de minst verdienende partner toeslag?

Is dat per maand en hoe veel is dat en wanneer heb je er recht op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zit wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je dat aanvragen? Wanneer heb je daar recht op moet je getrouwd zijn of samenlevingscontract hebben ?

Het beste antwoord

welke partnertoeslag? er zijn 2 varianten

omdat het PARTNERtoeslag heet kan je hier recht op hebben als je getrouwd bent of samenwoont (al dan niet met samenlevingscontract)

als jij al 65 bent, maar je partner nog niet, kun je nu nog recht hebben op een partnertoeslag AOW. Dat kan als je partner geen of weinig inkomen heeft. Jouw AOW kan samen met de partnertoeslag per maand maximaal € 1.421,02 bedragen. Daarnaast krijg je in mei vakantiegeld.

Je kunt alleen voor deze partnertoeslag in aanmerking komen als je 65 wordt vóór 1 januari 2015. Word je na die datum 65 dan krijg jij de gewone AOW voor samenwonende van € 710,51 per maand. Mensen die al vóór 1 januari 2015 een partnertoeslag hadden, houden hier ook na 2015 recht op.
----------------------------------------------------------------------
ben je iets jonger dan is er een nog een partnertoeslag

Partnertoeslag

Je krijgt de toeslag als je samen met je partner een kind verzorgt dat jonger is dan 12 jaar. Dit kind kan jouw of jullie eigen kind zijn, maar dat hoeft niet. Jullie moeten recht hebben op kinderbijslag voor het kind, of het kind moet op jullie adres ingeschreven staan bij de gemeente. Je krijgt de toeslag alleen als je partner zelf geen recht heeft op studiefinanciering. Verder mag zijn of haar verzamelinkomen of belastbaar loon in 2010 niet hoger zijn dan € 8.618,97. In 2010 is maandelijkse toeslag € 557,27. In 2011 is de maandelijkse toeslag ook € 557,27 en mag het inkomen van je partner niet hoger zijn dan € 8.807,73.
Wijzigen of stopzetten

aanvragen? http://www.ib-groep.nl/Images/8119_tcm7-10220.pdf aanvragen.

in DEZE brochure
https://www.stps.nl/portal/page/portal/GLOBAL/Bestanden/KPNPensioen/Public/KPNBULLETIN3.pdf kan je zien hoe 'het' zit met de belasting

bij laatstgenoemde toeslag is de belasting op de hoogte aangezien het door deze wordt uitgekeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Minst verdiende partnertoeslag bestaat niet, bedoel je soms zorgtoeslag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je aanvragen. Als je allebei werkt heb je er altijd recht op. Je kunt het beste even bellen. Misschien kun je het zelfs telefonisch aanvragen! Maar daar ben ik niet zeker van. Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je toeslagpartner? Als je single bent en je inkomen is beneden 21000 dan kun je huurtoeslag aanvragen maar als jr een partner hebt gaat de belasting ervan uit dat jullie samen fenoeg geld hebben. Voor zorgtoeslag ligt de inkomensgrens op 33000 ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel U?

Teruggave algemene heffingskorting (AHK) bij geen of laag inkomen en een partner die minstens het bedrag aan AHK als belasting betaalt?

Toegevoegd na 3 dagen:
Aanvulling n.a.v. andere antwoorden.
Deze teruggave-mogelijkheid geldt voor fiscale partners. Dat hoeven geen echtparen te zijn.
Voor het begrip ter toelichting:
Ieder volwassen persoon in Nederland heeft recht op algemene heffingskorting (AHK) , ruwweg circa € 2.000.
Als je minder belasting betaalt (door een laag of geen inkomen) kun je die korting toch krijgen mits je partner wel tenminste dat bedrag aan belasting betaalt. Het wordt (niet erg aardig) ook wel aanrechtsubsidie genoemd.
Je moet er wel d.m.v. een aangifte om vragen. Het gaat niet vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk wordt hier de verhoging heffingskorting minst verdienende partner bedoeld.

Algemene heffingskorting minst verdienende partner:
De algemene regel is dat een partner met geen of weinig inkomen (lager dan € 6.265,-) (een deel van) de Algemene heffingskorting van de belastingdienst kan ontvangen. Een partner in een bijstandsgezin met een jaarinkomen van € 9690.,- heeft dus geen recht op Algemene heffingskorting minst verdienende partner. Alleen van toepassing bij echtparen met inkomsten.

Indien partner geboren voor 01 januari 1972 Hoogte indien partner geboren is na 31 december 1971 (geldt niet als er een thuisinwonend kind is dat op 31-12-2009 < 6 jaar, in dat geval maximaal € 1.976) Maximaal € 1.987,- per jaar maximaal per maand € 165,58 Maximaal € 1.590,- per jaar maximaal per maand € 132,50 (afbouw AHK in 15 jaar, 2011 is 3e jaar dus korting van 20,00 % = 1.590).