Kan ik de pincode van mijn Rabobank pinpas wijzigen?

Ik heb voor het eerst een rekening bij Rabobank en ik kreeg mijn pinpas toegestuurd.
Nadat ik deze had geactiveerd wilde ik mijn pincode wijzigen maar het lijkt erop dat dat bij Rabobank niet kan? Althans, na wat geGoogle zag ik meerdere keren dat het niet mogelijk is de pincode van een pinpas van Rabobank te wijzigen (althans niet van de gewone betaalpas).
Klopt dat?

een jaar geleden
in: Bankieren
5.3K
LeonardN
een jaar geleden
Kan dat bij andere banken dan wel? Mag je dan ook "zwakke" codes kiezen als
?
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Bij andere banken mag het wel: wijzigen van de verstrekte pincode. Het wordt zelfs aanbevolen. Zo meldt ABN Amro: 'Kies een pincode die u goed kunt onthouden, maar die voor anderen niet makkelijk te raden is.'
Overigens heb ik van de Rabobank ooit een 'zwakke' code gekregen. Daar was ik verbaasd over - maar statistisch is de kans hierop aanwezig, zo meldde de Rabobank. Op mijn verzoek heb ik een andere pincode gekregen.
Amadea
een jaar geleden
Ja, dat kan bij andere banken wél. Voorwaarden kan ik daar niet bij vinden, alleen adviezen. Dus kennelijk mág je wel een zwakke code kiezen.
SentWierda
een jaar geleden
@Amadea. De ABN Amro bank raadt het af een zwakke code te kiezen. Oftewel, aldus deze bank: 'Kies een pincode die u goed kunt onthouden, maar die voor anderen niet makkelijk te raden is. Gebruik niet uw postcode, geboortejaar of een deel van uw telefoonnummer'.
Amadea
een jaar geleden
Zoals ik dus al schrijf is dat een advies en geen voorwaarde, SentWierda.
SentWierda
een jaar geleden
@Amadea. Stel dat je bij de ABN Amro bank jouw postcode van vier cijfers als pincode hebt en je verliest jouw pinpas.
De vinder kan er achter komen waar je woont en jouw postcode 'proberen'.
Ik schat de kans dat de bank de schade aan jouw vergoedt, niet hoog in.('Eigen schuld, dikke bult.')
Het is volgens mij wel degelijk een voorwaarde.
SentWierda
een jaar geleden
De laatste zin van mijn reactie kan mijns inziens wat juridischer worden gesteld:
Het is volgens mij wel degelijk te interpreteren als een voorwaarde.
LeonardN
een jaar geleden
https://www.asnbank.nl/veelgestelde-vragen/asn-betaalpas/kies-zelf-je-pincode.html "
Een veilige pincode kiezen
Zorg voor een veilige pincode. Kies een pincode die iemand anders niet zo makkelijk kan raden.
Gebruik bijvoorbeeld NIET je postcode, geboortedatum of een pincode met 4 gelijke cijfers. Denk je toch dat iemand je pincode weet? Wijzig dan onmiddellijk je pincode of blokkeer je betaalpas en vraag een nieuwe pas met pincode aan via ASN Online Bankieren.
"

Antwoorden (2)

Je hebt goed gezocht. De Rabobank zegt het zelf:
"Helaas, je kunt je pincode van je betaalpas van Rabobank niet wijzigen. De pincodes worden automatisch aangemaakt. Dit is het veiligst.

Je kunt wel een nieuwe pincode krijgen (maar niet zelf kiezen):
"Het kan natuurlijk gebeuren dat de pincode je niet lekker ligt. Hij is bijvoorbeeld lastig te onthouden, of lijkt veel op de code van een andere pas. Vraag dan een nieuwe betaalpas aan, hier hoort ook een nieuwe pincode bij."
een jaar geleden
Ja, de pincode van de Rabobank pinpas kan worden gewijzigd. Bij de Rabobank kan dat als je daarover een verzoek indient.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je als pincode 1111, 1234, 9999 of 9876 hebt gekregen (het is mij overkomen) dan krijg je meteen een andere pincode. Maar niet de pincode die je zelf graag wilt.
Bij andere banken (ABN Amro en ING) kun je de toegewezen pincode zelf meteen wijzigen in jouw favoriete pincode..
een jaar geleden