Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag?

Ik sta morgen niet op het rooster, maar ben bang dat mijn werkgever misschien toch aan me vraagt om te komen werken morgen. Vaak verwachten ze in de supermarkten op dit soort dagen namelijk enige drukte. Morgen is het echter óók Goede Vrijdag. Mag ik het morgen daarom weigeren?

Utrecht
3 jaar geleden
Morgen (26/3) is geen Goede Vrijdag en Goede vrijdag is geen nationale feestdag of anderszins een verplichte vrije dag.
Ritsuka
3 jaar geleden
Je bent een week te vroeg
LeonardN
3 jaar geleden
@Utrecht Goede vrijdag is wel een nationale feestdag.
Geen enkele dag is een verplichte vrije dag. Ook de nationale feestdagen niet (zou ook een probleem geven als iedereen met kerst vrij was). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Er is sprake van een -taalkundig- misverstand.
Goede Vrijdag is niet een nationale feestdag; ook niet volgens de link.
Goede Vrijdag behoort tot de officiële feestdagen, zoals in de link staat.
Wel heeft Nederland een (1) nationale feestdag en dat is Bevrijdingsdag, 5 mei.
In België is 21 juli de -enige- nationale feestdag.
Bronnen: de link van LeonardN en Van Dale.
Amadea
3 jaar geleden
Wat je maar een "feest"dag vindt.... Lees ook bij https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/pasen/vraag/175163/vrij-goede-vrijdag/ en https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/170442/scholen-vrij-goede-vrijdag/ en https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/3807/goede-vrijdag-verplichte-vrije-dag/?tab=antwoord
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda Je hebt gelijk. Goede Vrijdag is idd niet een nationale feestdag.
Het is een officiële feestdag, waarop mensen dus OOK geen verplichte vrije dag hebben.

Antwoorden (2)

Of je vrij bent met Goede Vrijdag (volgende week vrijdag dus), hangt af van waar je werkt.
Goede Vrijdag is wel een officiële feestdag in Nederland, maar in Nederland betekent dit niet automatisch dat iedereen vrij is.
De meeste bedrijven zijn die dag open, wat betekent dat hun medewerkers ook moeten werken. Vaak zie je wel dat overheden en sommige bedrijven die alleen vanuit kantoor hun bedrijfsactiviteiten uitoefenen, wel op Goede Vrijdag zijn gesloten en de medewerkers vrij zijn. Dit is dat in de CAO opgenomen, ook of deze vrije dag "extra" is, of dat iedereen op die dag een vakantiedag moet opnemen.
Ik begrijp uit jouw vraag, dat je bij een supermarkt werkt. Dan is de kans heel groot dat deze op Goede Vrijdag open is en dat je op die dag ingeroosterd kan worden. Maar of dit ook zo is, zou je aan je werkgever kunnen vragen, of in je CAO kunnen nakijken of daar iets over Goede Vrijdag wordt gezegd.
3 jaar geleden
Antwoord op je hoofdvraag: "Nee goede vrijdag is geen verplichte vrije dag."

Verplichte vrije dagen bestaan, naar mijn weten, alleen in het geval van een (aankomende) ATW overtreding. Bijvoorbeeld dat jij al zoveel uur gewerkt hebt achter elkaar dat het onverantwoord wordt dat je nog meer werkt. Dan moet je verplicht zoveel uren rust houden dit kan soms meerdere dagen aaneengesloten zijn.

Dan om in te gaan op goede vrijdag, verplicht vrij ben je dus niet, maar in een aantal gevallen kan je niet verplicht worden om te werken. Dan is het dus een vrijwillige keuze of je wel wilt werken.

Dit geld voor mensen die werken bij:
Albert Heijn
 Boni
 Deen
 Dirk van den Broek (Detailresult)
 Em-Té
 Hoogvliet
 Jan Linders
 Jumbo
 Lidl
 Nettorama
 Poiesz
 Stationsfoodstore
 Vomar
 Aldi-vestigingen in Best, Culemborg, Drachten, Groenlo, Ommen,
Roermond, Roosendaal, Zaandam en Zoetermeer
 Aldi Inkoop

Dan is voor jou de CAO: Supermarkten VGL van toepassing, deze zegt over goede vrijdag (en dodenherdenking en pakjesavond) het volgende:
"De werknemer kan op de avonden van Goede Vrijdag en 4 mei (Dodenherdenking) na 19.00 uur
niet worden verplicht om te werken.
De werknemer kan niet worden verplicht om op de avond van 5 december na 18.00 uur te werken."

Dit is te vinden in artikel 4 sub 6.