Waarom wordt 1 mei (dag van de arbeid) niet gevierd in Nederland?

In veel landen is dit een vrije dag, maar hier niet. Heeft dat te maken met het oude Koninginnedag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

De 1 mei viering hebben we in Nederland ook gehad tot het aantreden van Koningin Juliana, daar die op 30 april haar verjaardag vierde en het Nederlandse volk Koninginnedag belangrijker vonden dan de dag van de arbeid is toen met de vakverenigingen dat zolang Koninginnedag op 30 april zou zijn 1 mei niet gevierd zou worden.

Waarom men nog niet op de verandering gereageerd heeft is ook voor mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Plus!
Wel curieus dat vandaag op internet als antwoord veelal gegeven wordt:
"De strijd tussen arbeiders en fabrieksbazen werd in de meeste landen veel heftiger uitgevochten dan in Nederland. De Dag van de Arbeid werd hier daarom nooit een echte vrije dag. Uiteindelijk is de 1 mei-traditie in Nederland zo goed als vergeten. Tot in de jaren 80 hielden de communisten nog wel ieder jaar een manifestatie op de Dam, maar ook dit fenomeen bloedde uiteindelijk dood." Bronnen voor jouw antwoord:
Tot aan de Tweede Wereldoorlog was 1 mei, de Dag van de Arbeid, de concurrent van Koninginnedag. De socialisten, sociaaldemocraten en communisten vierden 1 mei met grote optochten en feestelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koningsdag_(Nederland)
https://www.volkskrant.nl/binnenland/waarom-u-niet-vrij-bent-op-de-dag-van-de-arbeid-en-driekwart-van-de-wereld-wel~a4596599/