Wat is het verschil tussen Whitsunday en Pentecost?

Het is allebei Pinksteren, maar wat is het verschil tussen deze twee?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Pentecost is de algemene benaming voor Pinksteren, vijftig dagen na Pasen en de dag waarop de komst van de Heilige Geest wordt herdacht. Het woord stamt uit het Grieks: πεντηκοστή = pentēkostḗ, en dat betekent: vijftigste.

Whitsun(day) is de kerkelijke feestdag die sinds de Middeleeuwen in Engeland wordt gevierd, omdat er dan veel christenen in witte gewaden worden gedoopt. Dat gebeurt op Pinksterzondag, maar die wordt daarom in de Anglicaanse kerk Whitsun genoemd.
Amadea
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Pinksteren is 49ste dag na pasen.
Het wordt wel de 50ste dag van pasen genoemd. Als in 1ste paasdag , 2de paasdag, tot aan 50ste paasdag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ De 49ste dag na Pasen of 50ste dag van Pasen (in het Oudgrieks: πεντηκοστή (ἡμέρα); pentekostē (hēmera), 50, waarvan Pinksteren afgeleid is).
Alleen een plus ging niet, dus dan maar een tekst erbij
Erna55
5 jaar geleden
@Amadea : je moet de eerste zin nog wel even verbeteren...