Protestanten niet; die kennen geen kerkelijk huwelijk, maar alleen een bevestiging van het burgerlijk huwelijk. Katholieken theoretisch gezien wel, zij beschouwen het kerkelijk huwelijk als het echte huwelijk, en het burgerlijk huwelijk slechts als een administratief iets. Alleen staat de Nederlandse wet het weer niet toe dat je een kerkelijk huwelijk sluit of een andere religieuze plechtigheid houdt voordat het burgerlijk huwelijk is gesloten. Op die wetsartikelen is trouwens veel kritiek, omdat het wat vreemd oogt in het kader van de scheiding tussen kerk en staat.

Artikel 68 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek zegt:
"Geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken."

Dus nee, dit mag niet. De katholieke kerk zal er wellicht kerkrechtelijk geen problemen mee hebben, maar wil de wet volgen hierin, en zal dus een dergelijk iets niet toestaan. De protestantse kerken kennen sowieso geen eigen huwelijkssluiting, zoals hierboven uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Protestanten die geen kerkelijk huwelijk kennen? Wat heb ik dan al die keren meegemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bevestiging van het burgerlijk huwelijk. Of een inzegening, zo je wilt. Maar geen kerkelijk huwelijk, dat is iets wat alleen de katholieke kerk kent.
Amadea
11 jaar geleden
Toch wordt dat gewoon een kerkelijk huwelijk genoemd. Zie bijvoorbeeld http://www.pkn.nl/1/info.aspx?page=6204
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is strikt genomen niet correct. Het wordt in de volksmond wel zo genoemd, 'trouwen in de kerk', maar het is wel heel slecht dat het zelfs op een officiële website op deze manier vermeld staat. Toch denk ik niet dat het vaak in bijvoorbeeld liturgieën of tijdens trouwdiensten zo gebruikt zal worden. Ik hoor tenminste altijd termen als "de kerkelijke inzegening" of "de kerkelijke bevestiging". Natuurlijk kun je dat een "trouwdienst" noemen, maar als je het gaat omschrijven als een huwelijkssluiting in de kerk, dan klopt dat gewoon niet. Gelukkig staat het wél goed uitgelegd op die site: "Bij de ambtenaar van de burgerlijke stand belooft het bruidspaar zich te houden aan de wettelijke bepalingen die horen bij het huwelijk of bij het geregistreerd partnerschap. In een kerkdienst kan daarna over deze verbintenis een zegen worden gevraagd."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het bij de Rooms-Katholieken ook "Trouwen in de kerk" in plaats van kerkelijk huwelijk. Wat versta jij dan onder een kerkelijk huwelijk als het "trouwen in de kerk", het elkaar trouw beloven in goede en slechte tijden, in gezondheid en ziekte, in rijkdom en armoe voor God....niet verstaan wordt als kerkelijk huwelijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, katholieken kennen wél een kerkelijk huwelijk. Dat onderscheid verzin ik niet, dat is gewoon een kerkrechtelijke kwestie. Bij protestanten bestaat de trouwdienst uit een bevéstiging van het al gesloten burgerlijk huwelijk, en bij de katholieken geldt juist het kerkelijke trouwens als het enige echte huwelijk. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het feit dat iemand die voor de wet gescheiden is (dus het burgerlijk huwelijk heeft laten ontbinden) voor de katholieke kerk nog altijd getrouwd is, omdat scheiden kerkrechtelijk niet kan. Hooguit kan het huwelijk onwettig verklaard worden, en daarvoor moet dan een procedure doorlopen worden van de kerkelijke rechtbank. Andersom is een katholiek die alleen in het burgerlijk huwelijk treedt, voor de kerk niet getrouwd. Terwijl het in de protestantse kerken mogelijk is om gehuwd te zijn zonder dat er een kerkelijke inzegening heeft plaatsgevonden. Dat is niet erg gebruikelijk, maar de protestantse kerk beschouwd een echtpaar als gehuwd wanneer zij burgerlijk getrouwd zijn, of er nu een trouwdienst is geweest of niet. Een kerkelijk huwelijk is dus wanneer er in de kerk een huwelijksvoltrekking plaatsvindt, en het kerkelijk huwelijk binnen het kerkelijk recht een eigen status heeft, lós van het burgerlijk huwelijk. Bij de protestanten vindt alleen een bevestiging/inzegening ván dat burgerlijk huwelijk plaats, terwijl het bij de katholieken juist bóven dat burgerlijk huwelijk staat, want het kerkelijk huwelijk wordt als enige huwelijk erkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees ook de volgende bronnen, o.a. wikipedia legt het ook helder uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkelijk_huwelijk
http://www.theperfectwedding.nl/artikelen/153/trouwen-kerk Nogmaals: ik verzin dit niet, het is kerkrechtelijk echt een groot verschil. Dat ook protestanten het wel eens hebben over "trouwen in de kerk", is óf een vergissing, of spreekt van een beperkte kennis van zaken op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: ik was aan het zoeken naar meer bronnen die dit verschil uitleggen, maar het staat zelfs in je eigen bron: http://trouwen.plein.nl/specials/index.php?spec=kerkelijk_huwelijk.html&titel=Kerkelijk%20Huwelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De informatie klopt die je geeft, voor een Rooms-Katholiek ben je pas gescheiden als 1 van de partners overlijdt, pas dan mag opnieuw getrouwd worden, terwijl je voor de protestantse kerk meerdere keren mag trouwen (als je eerst van de andere scheidt natuurlijk). Bedankt voor je info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over een kerkelijke bevestiging van een huwelijk na een echtscheiding kan in de protestantse kerken ook wel eens discussie bestaan. Maar hoe dan ook erkend men wél het burgerlijk huwelijk, dat is voor de protestanten ook het enige huwelijk, omdat zij dus geen aparte kerkelijke huwelijkssluiting kennen. Bij de katholieken is dat anders, daar zou het in theorie kunnen zijn dat je voor de wet met Marietje getrouwd bent, terwijl je voor de kerk nog met Eef getrouwd bent.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. In Nederland mag geen kerkelijk huwelijk plaatsvinden als niet eerst het burgerlijk huwelijk heeft plaatsgevonden. Na de burgerlijke huwelijksvoltrekking krijg je een bewijs mee om te tonen voor de kerkelijke huwelijksinzegening.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel in sommige gebouwen die een kerkelijke bestemming hadden/hebben:
http://www.toptrouwlocaties.nl/locatiesoorten/trouwen-in-een-kerk-of-klooster.41439.lynkx Maar NOOIT tijdens een kerkdienst. De scheiding tussen kerk en staat laat dat niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat me wel bevreemd is dan dat dit in Nederland niet mag (wat ik overigens al wist), er is inderdaad een scheiding tussen kerk en staat, dat zou dan toch ook moeten betekenen dat de overheid zich niet dient te bemoeien met de keuze om al dan niet in de kerk te trouwen? Daarnaast heeft zo'n kerkelijk huwelijk toch weinig waarde voor de seculiere Nederlandse oveheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je in de link kan lezen, trouwen protestanten niet in de kerk, die laten hun huwelijk inzegenen, dan moet er wel een (burgerlijk) huwelijk zijn, anders valt er weinig te zegenen. Dus omdraaien kan sowieso niet voor protestanten. Je kan wel besluiten om de inzegening op een andere dag te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar in andere stromingen binnen het geloof zal er wel sprake zijn van een soort huwelijksvoltrekking in / voor de kerk. Echter deze heeft dan toch geen enkele waarde voor de Nederlandse overheid, ik vind het dan ook vreemd dat de overheid zich daar wel mee bemoeit via de wet en ik vraag me af wat daarvan de achtergrond is.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat er wetten en regels zijn die te maken hebben met het duurzaam samenwonen van twee mensen, met eventuele kinderen. Als dat niet officieel vastgelegd is kan je problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mlodewijk Lex dura sed lex, zeiden de Romeinen al.
Je kunt het er niet mee eens zijn en hoeft het ook niet leuk te vinden. Maar het is nu eenmaal de wet.
Misschien kun je een politieke partij vinden die je inzichten deelt, of je richt er eentje op, zodat je de wet kunt veranderen. Binnenkort nieuwe kansen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) Ik zal echt niet wakker liggen van dit soort regeltjes, daarnaast, ik ben al getrouwd, maar ik vraag me wel eens af wat de achtergronden zijn van dit soort vreemde regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet de naam "Napoleon" een belletje rinkelen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigszins wel ja.