Mag je als particulier op de vrijmarkt (koninginnedag) vers gesneden fruit verkopen?

Vrienden, 4 mannen van 18 jaar, willen allerlei fruit inkopen en ter plekke op de vrijmarkt het fruit snijden en in bakjes verkopen. (meloenen,appelen,druiven,mandarijnen,bananen,ananas etc.)
Lijkt mij een goed idee, maar mag dit, i.v.m warenwet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonder folie uiteraard, zoals op de bijgevoegde foto.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat kun je het beste nalezen op de website van de gemeente. Dat wil namelijk nog wel eens verschillen. In sommige gemeentes is het helemaal verboden, in andere mogen bijvoorbeeld voorverpakte etenswaren wel, maar zelfgemaakte niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan misschien eens bij de oranjevereniging, of wie de vrijmarkt organiseert, informeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. De instantie die hier over gaat is de
Voedsel en Waren Autoriteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in principe wel. Maar sommige gemeenten houden er strengere regels op na dan volgens de VWA moet.

Andere antwoorden (1)

QUOTE: Op Koninginnedag blijft de Verordening op de Straathandel van kracht. Dit betekent o.a. dat voor de verkoop van bederfelijke waar
en/of levende dieren een bijzondere vergunning is vereist. Particulieren mogen wel blikjes of flesjes (geen glas!) fris verkopen, maar geen alcohol of bederfelijke waar.
UNQUOTE

Dit staat op de site koninginnedag Amsterdam.
http://www.koninginnedagamsterdam.nl/spelregels.html

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) controleert op Koninginnedag natuurlijk vooral in de grote steden.
Maar de regels zijn overal sinds 2002 behoorlijk aangescherpt.
http://www.parool.nl/parool/nl/34/ETEN-DRINKEN/article/detail/240402/2009/05/01/Voedselinspectie-op-Koninginnedag-in-Amsterdam.dhtml

Dus ik zou voor de zekerheid de gemeente bellen voor de voorwaarden voor een vergunning.
En anders contact opnemen met de nieuwe Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

http://www.vwa.nl/organisatie/contact