Wanneer is Sinterklaas eigenlijk jarig?

5 of 6 december, of toch een andere datum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51.1K

Het beste antwoord

Wanner hij geboren is weten we niet. De sterfdag van sinterklaas is 6 december. Pakjes avond vier je op 5 december en pakjesochtend op 6 december.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb is gehoord dat Sinterklaas dan niet jarig is, maar dat het zijn sterfdag is op 5 december.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees net op Wikipedia dat 6 december zijn sterfdag is door een inval van de Moslims
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinterklaas bestaat niet, als je Nicolaas van Myra bedoelt:
6 December is zijn sterfdatum. Zijn geboorte datum is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zijn sterfdag, net als bij veel heiligen wordt de sterfdag en niet de geboortedag herdacht.
Het is 6 december, maar vaak wordt dat de avond tevoren al gevierd. Net zoals 24 dec, kerstavond in meerdere landen belangrijker is dan de eerste kerstdag.
12 jaar geleden
Of Sinterklaas nu wel of niet bestaat maakt niet uit. Ook is de vraag niet wanneer de bisschop van Myra geboren of gestorven is. De figuur Sinterklaas viert op 5 december in Nederland (6 december in Belgie) het naar hem vernoemde kinderfeest. Zowel het lied "Sinterklaas is jarig", dat traditioneel gezongen wordt op 5 december, als het boek "St. Nikolaas en zijn knecht" van Jan Schenkman (waar Sinterklaas op gebaseerd is), geeft hier verder ook geen uitsluitsel over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 december 6 december gaat die terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens onze tegenwoordige gebruiken zou hij jarig zijn geweest op 15 maart.

Want Sint Nicolaas werd (vermoedelijk) geboren in Patara op 15 maart 270 na Christus. In de vierde eeuw werd hij bisschop van Myra. Hij overleed op 6 december omstreeks het jaar 350.

In de dertiende eeuw werd de feestdag voor deze heilige vastgesteld op 6 december. Die dag was een vrije dag en begon met een mis in de kerk. De dag eraan vooraf, 5 december, was vaak een extra drukke marktdag. Dat was de laatste marktdag voor de winter en dan waren er extra voorraden warme kleding, voedsel en snoep. Want met het oog op de komende kou moest wat de mensen aten extra vet en suikerrijk zijn. Ook kocht men op die laatste markt voor elkaar een cadeautje om dat 's avonds in de schoenen van de gezinsleden te doen. Daar kon men dan de volgende vrije dag plezier van hebben.

Veel elementen van de huidige viering van het feest ter ere van de heilige Sint Nicolaas - met name op de avond eraan vooraf (net zoals Kerstavond de avond voorafgaand aan Kerstmis is) - hebben pas vanaf omstreeks 1850 vorm gekregen.
4 jaar geleden
Sinterklaas is volgens de traditie jarig op 6 december. Deze datum is gebaseerd op de vermeende sterfdatum van Sint Nicolaas, de heilige waarop het Sinterklaasfeest is gebaseerd. Op 5 decemberavond wordt zijn verjaardag in Nederland en België gevierd.