Is het bekend hoeveel mensen die Pasen vieren daadwerkelijk gelovig zijn?

3 jaar geleden
in: Pasen
3.4K
Sharonves
3 jaar geleden
@KeesWim Paas ontbijt/brunch, eitjes zoeken, ik weet dat vele gaan gourmetten etc etc
Amadea
3 jaar geleden
Maar Sharon, dat is toch niet wat jij verstaat onder vieren? Wij christenen gedenken met Pasen dat Jezus is opgestaan uit de dood, drie dagen nadat hij gekruisigd werd. Het gaat helemaal niet om eten (behalve dan het gedenken van het laatste Avondmaal op Witte Donderdag).
SentWierda
3 jaar geleden
Wat is de definitie van: daadwerkelijk gelovig zijn? Ik vrees dat niemand het antwoord weet. Dus is deze vraag niet te beantwoorden.
Wat is.de definitie van: Pasen vieren? Ik vrees dat niemand het antwoord weet, want je belandt al gauw in de discussie tussen de viering door de Kerk (hoofdletter) en de viering van de lente (die teruggaat naar de voorchristelijke tijd). Dus is deze vraag niet te beantwoorden.
Sharonves
3 jaar geleden
@Amadea nou dus wel, ik en mijn familie hebben het zo elk jaar gevierd. Het mag misschien niet het juiste manier zijn, maar zo ken ik het.

Antwoorden (1)

Iedereen die Pasen met een hoofdletter viert is gelovig. Want anders heeft het geen zin om het Pasen te noemen. Het gaat dan in feite om alle christenen (katholieken en protestanten) en volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is dat momenteel zo'n 35% van de Nederlandse bevolking.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Wat een gek antwoord. Pasen dient taaltechnisch met een hoofdletter geschreven te worden. zie ook: https://onzetaal.nl/taaladvies/feestdagen/#:~:text=Zowel%20Hemelvaart%20als%20Hemelvaartsdag%20is,%2C%20Chanoeka%2C%20Moederdag%20en%20Nieuwjaar. Dus iedereen die Pasen met een hoofdletter schrijft, hoeft niet gelovig te zijn, maar houdt zich wel aan de spellingsreges. Dat het CBS aangeeft dat het aantal christenen zich op 35% bevindt, komt al dichter in de buurt van een zinnig antwoord. Daarvan zou je nog kunnen bediscussieren of deze mensen daadwerkelijk gelovig zijn of zich identificeren als christelijk (wat een groot verschil kan zijn), maar je moet ergens vanuit kunnen gaan. En het CBS lijkt me dan een beter uitgangspunt dan kijken of mensen zich aan de spellingsregels houden.
Amadea
3 jaar geleden
Nee, dit is geen gek antwoord. Er zijn namelijk ook mensen die bijvoorbeeld gaan paasbrunchen. Die vieren geen Pasen.
Antoni
3 jaar geleden
Volgens de vraagstelster @Sharonves is paasbrunchen wel vieren. Dat geeft zij aan in een reactie op de (verwijderde) tegenvraag van @KeesWim wat zij verstaat onder 'vieren'. Dus het is niet zeker dat dit antwoord 'goed' is...
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Het begin van het antwoord is onzin:
"Iedereen die Pasen met een hoofdletter viert is gelovig. Want anders heeft het geen zin om het Pasen te noemen. "
Dit is een taaltechnisch iets. Pasen met een hoofdletter. Wat je bedoelt te zeggen (denk ik) is dat iedereen die Pasen viert met de intentie hier de wederopstanding van Jezus te herdenken geclassificeerd kan worden als gelovig.
In plaats daarvan verwijs je naar het feit of je het wel of niet met een hoofdletter schrijft. De schrijfwijze is echter onafhankelijk van geloof (zie mijn link). Dus samenvattend, Pasen schrijf je áltijd met een hoofdletter (wel of niet gelovig) en paasbrunch schrijf je inderdaad zonder hoofdletter (samengesteld woord, ook onafhankelijk van geloof).
Vier je geen Pasen, dan dien je het nog steeds met een hoofdletter te schrijven. Je had het wellicht ook nog gemakkelijker kunnen doen, namelijk "met een hoofdletter" helemaal niet noemen. Nu leg je m.i. nadruk op het verkeerde, namelijk iets taaltechnis
Griffin
3 jaar geleden
@aimeeTJE "Uit de geschiedenis blijkt de echte betekenis van Pasen: een traditie gebaseerd op oude vruchtbaarheidsriten."
Je zou dus kunnen zeggen dat het hele geloof gebaseerd is op oude rituelen en/of tradities.