Hoe vaak hebben we een witte Kerst in Nederland gehad?

Ieder jaar hoop ik op een witte Kerst zoals in de films, maar ik heb het zelden meegemaakt. Enkel in het buitenland (met geluk). Hoe vaak hebben we überhaupt een witte Kerst in Nederland gehad?

3 jaar geleden
in: Kerst
2.3K

Antwoorden (1)

Vanaf 1900: ongeveer dertig keer viel er sneeuw tijdens de kerstdagen in Nederland.
Het is een 'witte' kerst als er op beide kerstdagen in De Bilt een gesloten sneeuwdek is gemeten. Dat is ongeveer vijf keer gebeurd.
3 jaar geleden
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Inderdaad, de Bilt is de plaats waar het om gaat. De laatste keer dat we in Nederland officieel een witte Kerst hadden (2010), was het op het grasveld in De Bilt wit, maar in 90% van Nederland was de sneeuw al verdwenen. Het jaar daarvoor was het precies andersom. Toen lag in 90% van Nederland op zowel 1e als 2e Kerstdag sneeuw, maar in De Bilt was deze op 2e Kerstdag verdwenen. Toen was het dus geen witte Kerst.