Zijn er stilzwijgende "regels' over wanneer je het beste een kerstboom kunt neerzetten?

Bij mij begint het al een dag na Sinterklaas te kriebelen. Ik vind het altijd zo gezellig met al die lichtjes dus ik zet de kerstboom het liefst de dag na Sinterklaas al neer. Bezorgt me dus wel eens commentaar. Hoe doen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
5.7K

Het beste antwoord

Heerlijk kerst, een boom in huis.
Inderdaad na Sinterklaas de boom erin. En wat maakt het jou nu uit of je commentaar zal krijgen, jij geniet hiervan. En wat een ander vindt niets van aantrekken.

De boom met lichtjes staat al in de tuin, en direct naar Sinterklaas de boom erin. Met kerst zijn wij op wintersport en de kunstboom gaat ook nog mee. Hoe bedoel je overdreven, nee wij houden hiervan en doen gewoon wat wij willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (17)

zodra de sint het land uit is kan de boom er in en de lichtjes aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons komt hij pas een dag of 3 voor de kerst te staan.
zijn we nog zo gewent van vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Ellen74;

Als die regels er al zijn worden ze wel heel stilzwijgend uitgesproken, want ik heb de eerste bomen alweer opgetuigd en wel zien staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de afgelopen jaren bij de meesten steeds vroeger gaan kriebelen. Het is zo’n beetje de norm om in ieder geval te wachten tot de Sint weer naar Spanje is.
De eerste bomen en buitenverlichting heb ik reeds
gesignaleerd. Ach.. iedereen moet het natuurlijk vooral zelf weten, maar stilzwijgend wacht 99% van de mensen
toch in ieder geval tot 6 december (de meesten zelfs nog een week langer).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige stilzwijgende regel die ik hierover ken, is dat je wacht tot sinterklaas het land uit is voordat je de boom neerzet. En dat doe je al.

Wat dat betret zijn de meeste mensen in Nederland zelfs laat met de eerste kerstversieringen. De advent (periode voor Kerst) is namelijk gisteren al begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn geen regels voor, ook niet stilzwijgend.
De tuincentra beginnen er in september al aan, op Schiphol stonden een maand geleden de bomen al in vol ornaat te pronken, bij mij thuis op 6 december en de boom op onderstaande foto op 11 december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval na 5 december, waar ik nu wel aan gewend ben, maar vroeger vond ik dat echt te snel.
Dat komt omdat in mijn ouderlijk huis, de kerstboom pas werd gezet op de dag voor kerst. Absoluut niet eerder.
Nu vind ik het wel leuk als hij een paar weken voor de kerst al staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra de kerstspullen in de winkels liggen begint het te kriebelen. Heerlijk om het huis in kerstsfeer om te toveren. Maar ik wacht braaf tot na sinterklaas. Met moeite, dat dan weer wel ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Duitsland zijn ze nog veel vroeger met de kerstversiering omdat Sinterklaas hier niet zo'n grote rol speelt.In heel veel tuinen en in sommige huizen staan de kerstbomen al te schitteren.Het kan mij niet vroeg genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk kerst +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zalig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die sfeer is zo lekker. Gelukkig doen we weinig dit jaar, behalve knus samenzijn :-)
Absoluut eerst de Sint!!!!!!!
Wij halen de kerstboom altijd ongeveer 2 weken voor de kerst, altijd een natuurboom, zonder kluit, en dan een hele grote blauwspar, die ruiken echt zo heerlijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel, heel lang geleden was de kerstboom zetten een onderdeel van kerstavond.
Als de boom klaar was , werd er wat gegeten en gedronken en wenste men elkaar een gelukkig kerstfeest.
In Amerikaanse films zie je het nog vaak zo .
Heel langzaam is dat anders geworden en vooral door de behoefte aan gezelligheid in deze donkere dagen, is het steeds vroeger geworden.
Het komt ook wel doordat er steeds vroeger, kerst artikelen verkocht worden.
En de mensen het niet kunnen afwachten.
Hier om mij heen zie ik de meeste kerstbomen komen, 1 week na sinterklaas.
Dan kan je hem laten staan tot drie koningen en dan moet hij echt wel weg, maar ook dan zie ik nog weken later kerstbomen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja..., er zijn zelfs zwaarwegende regels voor opgesteld in het zogenaamde 'Pact der Gevers'. En dat was wel nodig óók!

In Nederland is er sprake van een echte rivaliteit tussen Sinterklaas en de Kerstman. Vooral in de grote steden wint deze laatste zienderogen terrein. Een Nederlandse gemeente meende reeds hieraan paal en perk te moeten stellen met een nieuw verkeersbord: een verbodsteken met een kerstboom met een rode streep erover, die moet duidelijk maken dat zij pas na 6 december mogen geplaatst worden. Het genootschap heeft dit initiatief herhaald in de Vlaamse stad Sint-Niklaas.
In Vlaanderen loopt het nog niet zo'n vaart, maar toch krijgt de Kerstman steeds meer en steeds vroeger aandacht. Het Sint-Nicolaasgenootschap is niet gekant tegen de Kerstman, maar te vroeg is gewoon te vroeg........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag drie weken terug al ramen versierd!
Met alle poespas eromheen.
Men moet doen waar hij/zijn zin in heeft.
Mijn zoontjes 4/6 jr hadden er wel commentaar op ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 dec als de kids op bed liggen haal ik de kerstspullen van de zolder hang al veel op en begin de andere morgen met de kids de boom te versieren zo word bij ons ook echt de sint uitgezwaaid nu de boom staat weten de kids dat de sint terug is naar spanje en is de spanning weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat ook de dag na Sinterklaas, hoor. Waarom zou je nog langer moeten wachten? Geniet maar zo lang mogelijk van Kerstmis en de kerstsfeer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn daar geen regels voor, maar de meeste mensen wachten volgens mij wel tot de Sint weg is.
Ik zelf zet de kerstboom pas een een week voor kerst op, gezellig optuigen en ruzie maken met de lampjes, je kent het wel.
Ik kan trouwens na oud en nieuw ook niet wachten om de boom er weer uit te gooien.
Dan ben ik ook wel weer klaar met de feestdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen echte regels voor. De ene zet hem in november al neer en de ander pas na Sinterklaas.
Plaats in huis, is afhankelijk van de grote van je huis maakt ook niet uit.
Als je commentaar krijgt dat je hem al op 6 december neerzet, trek je er niks van aan. Het is jou idee. Mochten er grote bezwaren zijn in je gezin(?) vraag hun dan wat ze willen en sluit een compromisse.

Wel kan je dan al langzaam je huis in kerstsferen brengen met kaarsen, kerstslingers, lichtjes. En dan komt de kerstboom gewoon als toetje!
Succes