Is er een officiële datum voor het opzetten en aftuigen van de kerstboom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kerst
1.9K

Het beste antwoord

Nee, geen officiële. Wel is de ongeschreven regel om te wachten tot na Sinterklaas (in Nederland dan).

Toegevoegd na 2 minuten:
En voor aftuigen is ook geen officiële datum, maar veel mensen wachten tot na Driekoningen (6 januari).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, voor zover ik weet is Driekoningen juist de uiterste datum. Maar dat zou natuurlijk best per regio kunnen verschillen.
bamibal
12 jaar geleden
Het is bij velen de bedoeling dat hij in ieder geval met Driekoningen nog staat. Zelf haal ik hem zo vroeg mogelijk in het nieuwe jaar weg. Maar ik ken ook iemand die het heel januari laat staan. Wel een beetje een mafketel.

Andere antwoorden (2)

Voor aftuigen wel, de officiële datum is daarvoor uiterlijk 6 januari, Driekoningen.
Maar officieel is daarbij natuurlijk betrekkelijk, want als jij het hele jaar je kerstboom wilt laten staan, zal niemand je tegenhouden.
Voor opzetten is geen officiele datum, maar inderdaad, wachten de meeste mensen tot na Sinterklaas. Wij wachten nog wat langer, want anders zijn de naalden met Kerst al uitgevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben er altijd eentje met kluit, maar toch.... Gelukkig hebben we geen vloerbedekking maar parket :-)
In Nederland en België is men de laatste jaren steeds meer het consumptiefeest van sinterklaas voorop aan het stellen gegaan en wordt het begin van kerst overgeslagen.

De eigenlijke eerste dag dat men een kerstboom mag opzetten is de eerste zondag van advent, de zondag vier weken voor de kerst.

In alle andere landen begint dan de voorbereidingen van kerst, inclusief het optuigen van de kerstboom, in Duitsland heeft men zelfs de traditie om elke zondagmiddag kerstliederen te zingen (adventszingen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat zullen dan toch Adventsliederen zijn, en geen Kerstliederen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Het zijn niet alleen adventsliederen maar ook kerstliederen.