Op welke dag naar de kerstmarkt in Keulen?

Als je naar een kerstmarkt gaat in Keulen om vooral goed te borrelen (potentieel tot laat), kan dat dan op zondag? Of moet je voor een goede stapavond toch echt op vrijdag of zaterdag gaan? Nog nooit naar een kerstmarkt geweest, vandaar ;).

4 jaar geleden
4.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Mocht je van plan zijn om ook te gaan winkelen: De meeste winkels zijn op zondag gesloten.

Antwoorden (1)

Toevallig vorig jaar (2018) twee nachten in Keulen geweest voor de kerstmarkten.

Keulen is een echte authentieke kerstmarkt-stad.
Ofwel, deze kerstmarkten zijn niet uit de grond gestampt voor de toeristen.
De hele stad is trouwens gezellig versierd. Overal zie je kerstversiering.

Als je door het centrum loopt, kom je de markten vanzelf tegen.
Wij zijn al lopende op 5 markten terechtgekomen.
De markten zijn divers en heel gezellig.
Ofwel, het zijn geen standaard huisjes die waar verkopen. Ook hier is veel zorg besteed aan de uitvoering. Denk aan: soorten huisjes, optredens, ambachten, een markt leek wel op de Efteling...

De meeste markten zijn gewoon 7 dagen geopend. In het weekend zijn ze alle geopend.
Door de week komen de mensen ook samen en wordt er heel wat gluhwein, punch, chocomelk met alcohol etc weggedronken. Natuurlijk gaan de worsten, reibekuchen etc ook goed erin. Vooral na kantoortijd wordt het drukker en drukker.
In het weekend begint het allemaal eerder. Vaak gaat het hele gezin naar de markt. Bedenk wel dat de markten in het weekend ook sluiten rond 22.00 uur.

Dus, vooral gaan. Gewoon vroeg de markten aflopen. Rond 22.00 uur ben je dan vast verzadigd.
En het drinken is dus warme alcoholische drank (geen bierfeest).

Trouwens bij de dom ligt een grote markt. Ernaast een kleinere.
Een paar honderd meter van de dom zijn nog twee markten te vinden.
Eentje lag aan de andere kant van het centrum.
Er schijnt nog een zesde kerstmarkt te zijn, maar die zijn we niet tegengekomen.

Kortom, je kunt gerust op zondag gaan. Het is dan juist drukker, omdat de mensen uit Keulen ook hun vrije dag hebben. Rond 22.00 uur sluiten de markten. En, alcohol is op de markten de warme varianten.

Veel plezier (ik vond het een hele leuke ervaring).
Aangezien ik dicht bij Aken woon, bezoek ik deze markt wel jaarlijks. Aken kan echt niet tippen aan de Keulse markten en sfeer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
Je antwoord zou het goed doen in een reclamefolder ik krijg er in ieder geval zin in de markt te bezoeken. Maar zijn er ook kroegen open of andere gelegenheden waar je alcoholische dranken kunt drinken en waar het ook gezellig is?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ha, ha, ha, volgens mij heb ik dan mijn roeping gemist. Nou, die die waren ook open. Alleen heb ik ze niet bezocht. En, je kunt dat niet vergelijken met de Nederlandse kroeg. Dat zijn meer van die gaststatte (volgens mij heten ze zo). Rond de dom lagen er genoeg. Denk aan oude historische gebouwen. Heel donker ingericht en heel vol. Daar kun je dan inderdaad tussen gaan staan en mee drinken. Ik heb ze vermeden. Alle gekheid op een stokje. Keulen heeft echt zijn typische kerstmarkten en ook enorme tradities met carnaval. Leuke stad!
Abcde
4 jaar geleden
'Bedankt, ik lees uit de vraag dat LauraBier hier meer naar op zoek is dan naar kerstdecoratie. Kan me vergissen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik lees borrelen op de kerstmarkt ;-)
De Duitsers staan daar echt in groepen (pleinen vol) te pimpelen.
Maar daar kan LauraBier het beste zelf op antwoorden.
Maar idd, hoe interpreteer je de vraag.
Neemt niet weg dat je het hele jaar door in Keulen kunt drinken. En het drinken op de kerstmarkt is denk ik de grootste bron van inkomsten.
Groet!