11 is van oudsher het getal van de dwazen en gekken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem me even aan het handje ALS, ik maak het uit je bron niet op.

Andere antwoorden (1)

Vroeger hadden veel getallen een symbolische betekenis. Het getal 11 noemen wij het gekkengetal omdat het alleen te delen is door zichzelf en omdat 11 staat tussen 10 (het volmaakte getal) en 12 (het heilige getal).

Het getal 11 is zowel ongeluksgetal (het overtreedt het volmaakte getal 10) als geluksgetal (het is twee keer 1: het symbool van eendracht). Daarom is het een “gek” getal. Het heeft dus niets te maken met elven, zoals sommige mensen denken.

11 Is ook het getal van Carnaval. Carnaval begint op de 11de van de 11de. Er zitten 11 mensen in de 'Raad van elf'. En elke 11 jaar wordt er een jubileum gevierd.